6 najczęściej popełnianych błędów - Współpraca z agencją interaktywną

14 Lipiec 2019

Współpraca z agencją interaktywną to spore wyzwanie szczególnie dla firm, które po raz pierwszy zdecydowały się na to posunięcie w potrzebie stworzenia nowych produktów interaktywnych, zmodyfikowania obecnych lub przeprowadzenia badań User Experience. Łatwo jest popełnić błędy, które mogą w najgorszym przypadku sprawić, że dana firma nieefektywnie wyda swój budżet podczas współpracy, która nie dostarczy żadnej wartości biznesowej. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Jak się przed nimi ustrzec? 

10 najczęściej popełnianych błędów - Współpraca z agencją interaktywną 

Współpraca z agencją interaktywną to wiele procesów, które mają na celu zrozumienie potrzeb klienta, zbadanie grupy docelowej, budowę i utrzymanie produktu, a także wprowadzanie modyfikacji po zakończeniu prac. Najczęściej taka współpraca trwa przez dłuższy okres czasu, co sprawia, że każdy chciałby się ustrzec przed dokonaniem złego wyboru minimalizując ryzyko tak, jak to tylko możliwe. Jakie są najczęściej popełniane błędy?

Brak znajomości potrzeb klienta - Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest rozpoczęcie prac bez pewności, czy pracownicy agencji i klient zrozumieli się bez żadnego rodzaju zastrzeżeń i niewiadomych. Inaczej ryzyko zlecenia niekorzystnych z punktu widzenia produktów, czy usług zwiększa się. Pamiętajmy, że jedynie duża ilość dokładnie sprecyzowanych pytań zadanych przez eksperta, a następnie odpowiednia weryfikacja jest w stanie zapewnić późniejsze wykonanie umowy zgodnie z wytycznymi. Najlepiej, gdy klient przy inicjowaniu współpracy ma już stosunkowo dokładny zamysł odnośnie projektu, który potrzebuje jeszcze zweryfikować. Zespół w naszej agencji interaktywnej w Poznaniu dokładnie rozpoznaje potrzeby klienta, a w momentach, gdy czuje, że warto dopasować pomysły wśród konkretnych grup docelowych na rynku, proponuje badania User Experience. Są one niezastąpione, gdy chcemy zweryfikować możliwie dokładnie przydatność produktów interaktywnych, które mają zostać zaprojektowane i zakodowane w niedalekiej przyszłości. 

Brak zainteresowania wartością biznesową - Pewnie każdy co najmniej raz wpadł na pomysł, który wydawał się tak genialny, że tylko wołał o realizację i wprowadzenie w życie. Nawet, jeżeli myśl o finansowaniu go lub możliwym zwrocie z inwestycji się nie pojawiła. Jeżeli podobny impuls pojawi się podczas prowadzenia działalności klienta, dobrze, gdy agencja dołoży wszelkich starań, aby podczas konsultacji i kreowania zakresu prac w ramach umowy koncentrowała się na możliwej do dodania wartości biznesowej. Produkt zrobiony nie oznacza produktu potrzebnego grupie docelowej, a koszty związane z weryfikacją pomysłu przed wdrożeniem go w życie zazwyczaj okazują się znacznie niższe niż wysokość budżetu, który będzie trzeba przeznaczyć na zaprojektowanie, zmiany i zaprogramowanie produktu.

Komunikacja ze strony klienta - Co zrobić w sytuacji, gdy podczas tworzenia serwisów www pracownicy i account manager w agencji interaktywnej sypią nowymi pomysłami i ideami jak z rękawa ale od strony klienta nikt nie ma czasu ich przeanalizować? Jak zachować się w sytuacji, gdy zachodzą problemy ze zdobyciem niezbędnych do pracy dostępów, materiałów lub informacji zwrotnej? Wiele agencji interaktywnych nie zwraca na to uwagi, jednak najlepszym rozwiązaniem jest edukacja klienta i uświadomienie zespołu po drugiej stronie, że sprawna komunikacja i dostarczenie niezbędnych informacji wpływa na tempo dostarczenia produktów. Tylko organizując komunikację w sposób przejrzysty, jasny dla każdego i zorganizowany jesteśmy w stanie uzyskać porozumienie potrzebne do zaplanowania i wykonania prac o najwyższym standardzie. Serwisy www powinny zostać wykonane przy pełnym zrozumieniu oczekiwań klienta. 

Częste wprowadzanie zmian w podstawowej koncepcji projektu - Zmiany często są nieuniknione. Szczególnie w większych projektach, w których zakres prac jest wyjątkowo rozległy. Wiele szczegółów i ustaleń może ulec zniekształceniu w procesie komunikacji. W pewnym etapie projektu może okazać się, że wybrane produkty interfejsu użytkownika, serwisu www lub innego produktu interaktywnego wygląda inaczej niż klient sobie wyobrażał i trzeba wprowadzić modyfikacje. Można jednak śmiało powiedzieć, że każdy manager i programista ma pewną granicę, poza którą może spadać motywacja. To jeden z wielu powodów, ze względu na które warto dołożyć szczególnego zaangażowania do kreowania początkowych ustaleń. Mogą być na tyle elastyczne, aby móc wprowadzać zmiany na każdym etapie projektu, jednak warto zawrzeć też granice i wycenić wszystkie dodatkowe prace, które mogą się zdarzyć na etapie realizacji. Dzięki tego rodzaju transparentności każda ze stron jest świadoma ustaleń i może współpracować wiedząc, że tworzenie następnego serwisu www będzie bezproblemowym procesem. 

Ograniczenie się do wyboru agencji interaktywnych jedynie na rynku lokalnym - Zawężając swoje poszukiwania jedynie do agencji interaktywnych w Poznaniu możemy liczyć się z tym, że nieco ograniczamy swój wybór. Nasz software house oprócz tego, że obecnie oferuje najlepszej jakości oprogramowanie na rynku lokalnym, oferuje też swoje usługi dla firm poza miastem, krajem, a nawet kontynentem. Posiadamy w portfolio coraz więcej projektów realizowanych razem z klientami z Arabii Saudyjskiej, którzy bardzo cenią sobie współpracę na odległość i kontakt z naszymi managerami. Jeżeli rozszerzymy nasze poszukiwania, mamy o wiele więcej możliwości wyboru. Oczywiście warto wziąć pod uwagę też preferencje firmy - jeżeli wcześniej nie tworzyła ona żadnego serwisu www we współpracy z wykwalifikowaną agencją interaktywną, model współpracy zdalnej może okazać się sporym wyzwaniem. Podejmując się kontaktu z nami jednak nie trzeba się martwić o nic. Wykorzystując doświadczenie przeprowadzimy wyznaczone osoby przez cały proces dbając o najwyższe standardy. 

Niejasna metoda rozliczeń za projekt - Agencje interaktywne w Polsce mają różne metody rozliczeń. Serwisy internetowe tworzone są na różnych zasadach w zależności od wielkości projektu, klienta, potrzebnych zasobów i możliwości rozwoju współpracy. Elementów, które wpływają jest bardzo dużo, co powoduje, że przy odrobinie zaangażowania bez problemu znajdowane jest odpowiednie dla każdej ze stron rozwiązanie. Najpopularniejsze metody rozliczeń z agencją interaktywną to Fixed Price, Time & Materials i abonament miesięczny. 

Fixed Price - Płatność z góry za projekt. Konieczne przy tego rodzaju projekcie jest dokładne oszacowanie przyszłych kosztów, aby nie przekroczyć ich na etapie realizacji. Dokładny wgląd w oczekiwania klienta umożliwia stworzenie planu, zakresu prac i harmonogramu. 

Time & Materials - Model, który zakłada płatności jedynie za wykonaną już pracę. Popularną metodą jest dzielenie projektu serwisu www lub innego produktu przez agencję interaktywną na etapy, po których systematycznie następują płatności. Metoda daje klientowi większą możliwość wprowadzania zmian i modyfikacji na dowolnym etapie projektu, a także kontrolę nad zleceniobiorcą. Trzeba jednak ścisłej komunikacji, aby w tym modelu nie przekroczyć założonego na początku budżetu na rzecz wprowadzania nieustannych zmian. 

Abonament miesięczny - Spotykany przy obsłudze stałej, utrzymaniu oprogramowania, serwisu internetowego, aplikacji mobilnej lub innego produktu. Wtedy w przeznaczonym, miesięcznym zakresie godzin agencja interaktywna może wprowadzić konkretne zmiany, aktualizacje lub wykonać inne prace na rzecz firmy klienta. 

6 najczęściej popełnianych błędów - Współpraca z agencją interaktywną, agencja interaktywna Poznań

Współpraca z agencją interaktywną - Jak uniknąć błędów przy zlecaniu tworzenia serwisów www? 

Istnieje kilka praktyk, które pozwolą zweryfikować przyszłą współpracę z agencją interaktywną i zabezpieczyć się w miarę możliwości. Dzięki temu klient może zyskać znacznie większą pewność odnośnie jakości wykonania badań ux, projektu i oprogramowania. 

Portfolio - Portfolio software house’u to element, który powinniśmy sprawdzić w pierwszej kolejności, gdy poszukujemy wykonawcy do stworzenia użytecznego serwisu www. Najczęściej to na podstawie firm, z którymi współpracowała agencja interaktywna, ich opinii i obszernych case studies określimy, czy odpowie ona naszym oczekiwaniom zapewniając odpowiednio wysoki poziom usług. Jeżeli przykładowo chcielibyśmy stworzyć serwis www dla branży bankowości internetowej, powinniśmy spojrzeć, czy dana firma ma już w swoim portfolio podobne firmy. Zwracając uwagę na szczegóły będziemy mogli lepiej ocenić potencjał i efekty przyszłej, potencjalnej współpracy. 

Media społecznościowe - Jeżeli chcielibyśmy bliżej poznać firmę, z którą mamy zamiar podjąć współpracę, dobrze będzie rzucić okiem na jej profile w mediach społecznościowych. Dzięki temu nie tylko sprawdzimy, co się obecnie dzieje w życiu organizacji, lecz zweryfikujemy panującą w środku atmosferę. Przykładowo nasza agencja interaktywna stawia relację na wysokiej pozycji. Często organizujemy wspólne wyjazdy za granicę, aby wzmocnić więzi pomiędzy pracownikami. Dzięki temu mogą oni wykazać się większym zadowoleniem z pracy w software housie, a satysfakcja przekłada się na efektywność. Atmosfera w pracy będzie wpływała na poziom komunikacji i przepływu informacji pomiędzy pracownikami i firmą klienta. 

Doświadczenie - Nic tak nie świadczy o kompetencjach agencji interaktywnej, jak dobre portfolio w połączeniu z długoletnim doświadczeniem. Jeżeli spotkamy się z firmą, która jest na rynku kilkanaście lat, mamy podstawy, by myśleć, że opracowane w niej procesy wpływają na jakość pracy i oprogramowania dostarczanego klientom końcowym. To właśnie doświadczenie naszego software house’u jest jednym z kluczowych elementów, które przesądzają o wygranej we wszelkiego rodzaju przetargach. 

Widać, że wbrew pozorom sama współpraca z agencją to wiele czynności, które w teorii powinno się wykonać, aby cały proces przebiegł sprawnie i bezproblemowo. Warto też zwrócić uwagę, że czasem wyrażenie zgody na ofertę agencji tylko z powodu niższej ceny może skończyć się dowiezieniem złej jakości projektu i straceniem wkładu w inwestycje. Pamiętajmy, że postawienie na pierwszym miejscu powyższych punktów, dokładne sprawdzenie portfolio i staranna komunikacja znacznie zwiększa szanse na stworzenie serwisu internetowego, który będzie dokładnie taki, jak zakładano na początku. Skontaktuj się z nami, a my przeprowadzimy Cię przez cały proces.

 

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.