Audyt User Experience sklepu internetowego

07 Sierpień 2020

Gdy klienci odwiedzają sklep, ale procent sfinalizowanych zakupów bądź ustawionej konwersji (np. zapis do Newslettera) jest niski, warto się zastanowić nad diagnozą czynnika mającego wpływ na taką sytuację. Audyt UX sklepu internetowego to często warunek konieczny, aby znaleźć problem oraz poprawić wyniki sprzedażowe.
Weryfikacja sklepu powinna obejmować kilka głównych aspektów, mających wpływ na jakość i komfort korzystania z serwisu.

Prostota oraz intuicyjność w procesie zakupowym może znacząco wpłynąć na doświadczenia i odczucia użytkowników podczas dokonywania zakupów. Zwiększają one tym samym ilość dokonanych transakcji, przychody oraz szanse na powrót użytkownika do sklepu. Dostosowany proces zakupowy do grupy użytkowników za pomocą dostępności wielu typów płatności może znacząco wpłynąć na zwiększenie szansy podjęcia pozytywnej decyzji zakupowej. Zoptymalizowana wyszukiwarka sklepu zapewnia efektywne odnajdywanie produktów, ale także skraca czas potrzebny użytkownikowi na skompletowanie koszyka. Ważnym elementem, który warto również wziąć pod uwagę, jest design mający wpływ na wizerunek marki. Odpowiednio zaprojektowane sekcje oraz prezentowane w spójny sposób komunikaty i produkty świadczą o profesjonalizmie i dbałości o szczegóły. Dopasowany projekt sklepu internetowego do grupy docelowej zwiększy zaufanie oraz pozytywnie wpłynie na utożsamianie się potencjalnych klientów z marką. Inną częścią audytu powinna być ewaluacja automatycznych wiadomości, które wysyła serwis, aby komunikować np. zmianę statusu zamówienia. Komunikaty te powinny być jasne i czytelne dla użytkownika, a czas ich dostarczenia nie powinien wpływać dezorientująco na użytkownika.

Techniki wykorzystywane przy analizie e-sklepów to przede wszystkim metody bazujące na odczuciach i doświadczeniu użytkownika, a także audyt ekspercki. Szybką oraz popularną metodą są ankiety, które pozwalają na bezpośrednią ocenę elementów, które chcemy zbadać. Wywiady pogłębione oraz badania z wykorzystaniem narzędzi do nagrywania zachowań klientów są równie przydatne, gdyż dają możliwość zebrania dużej ilości informacji bezpośrednio u źródła. Z kolei, audyt ekspercki to analiza interfejsu pozwalająca na wykrycie błędów i przygotowanie rekomendacji na ich rozwiązanie.

Oprócz samych badań warto zadbać o zintegrowanie takich narzędzi jak Google Analytics oraz Hotjar, które pomocne są nie tylko przy zbieraniu danych podczas audytu, ale również w badaniu efektywności wprowadzonych zmian. Dzięki temu rozwiązaniu będziemy mogli stale optymalizować doświadczenia i szybko reagować na zmiany zachowań użytkowników.

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.