Audyt UX - Wpływ na sprzedaż

12 Marzec 2019

Audyt UX to inaczej sposób, który pozwala nam sprawdzić, czy nasza strona sprzyja użytkownikom, jest dla nich intuicyjna, a wszystkie jej elementy są zgodne z obowiązującymi na świecie standardami w zakresie projektowania. Podczas prowadzenia działalności chcemy osiągnąć konkretne cele, w czym powinna pomagać strona, sklep lub witryna. Najczęściej w postaci zachęcania klientów do takich akcji jak wykonanie zakupów w sklepie, wypełnienie formularza kontaktowego lub założenie konta. Co zrobić jednak, gdy efekty nas nie zadowalają? Jak zwiększyć skuteczność strony? Tego właśnie dowiemy się z audytu UX.

 

Audyt UX - W jakim celu korzysta się z analizy?

Cel audytu UX to w znacznej większości przypadków zwiększenie efektywności strony, współczynnika konwersji lub innej zmiennej, która ma największą wartość biznesową dla firmy. Często nawet w sytuacji, gdy na pierwszy rzut oka serwis internetowy wydaje się przeżywać lata świetności możemy mieć przeczucie, że mógłby być znacznie lepszy. Analiza UX pozwoli nam określić, czy to prawda i oszacować, jak zmiany mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Dzięki analizie firma jest w stanie zobaczyć wszystkie obszary ryzyka, które mogą zniechęcać użytkowników do wykonania danej akcji i wyciągnąć inne interesujące z punktu widzenia działalności informacje.

 

Audyt UX - Wpływ na sprzedaż

 

Audyt UX cennik - Jakie czynniki mają wpływ na ofertę?

Wiele osób, które myśli nad wdrożeniem tego rozwiązania i dowiedzeniem się, co mogłoby być zrobione lepiej w ich serwisie zadaje pytanie o cennik i ofertę. Audyt UX może jednak być bardzo zróżnicowany w zależności od klienta. Jedynie dobranie narzędzi, technik i profesjonalistów konkretnie do danego projektu i oszacowanie na tej podstawie kosztów usługi jest rozsądnym rozwiązaniem sytuacji. Cennik zależy między innymi od wielkości analizowanego projektu, ilości danych, rodzaju witryny, a także zakresu samego audytu. Inną cenę zapłacimy za zakres, gdy zdecydujemy się na kompleksową analizę użytkowników, badanie wędrówki poznawczej, ekspercką analizę heurystyczną, testy UX i inne aspekty, a inną, gdy będziemy chcieli skorzystać jedynie z wyodrębnionej usługi i otrzymać krótki raport. Tylko indywidualne podejście i dopasowanie oferty do klienta daje pewność oczekiwanych wyników analizy i jej merytoryczności. Zazwyczaj już po otrzymaniu podstawowego briefu i zapoznaniu się z daną firmą możemy oszacować wstępny koszt usługi.

 

Wpływ UX na skuteczność sprzedaży - Jak zwiększyć swoje szanse?

Popełnienie pierwszych błędów i nieświadome odbieranie sobie szansy na większą sprzedaż to popularna praktyka w najróżniejszych branżach i sektorach rynku.

Typografia i dopasowany do klienta język na stronie - Przekonanie klienta do zakupu lub dokonania innej akcji to zadanie, które wymaga nie tylko odpowiedniej struktury strony, lecz także treści, które przyciągają uwagę, interesują i przekonują. Warto zadbać o to, aby tekst w każdej z sekcji witryny zawierał frazy kluczowe, pod które chcemy się pozycjonować, był napisany językiem korzyści atrakcyjnym dla grupy docelowej, a jednocześnie charakteryzował się zwięzłością.

Kolorystyka - Nie bez powodu niektóre firmy przywiązują ogromną wagę do tego, aby upewnić się, czy dany kolor witryny spodoba się użytkownikom, którzy ją odwiedzą. Przyjęło się przykładowo, że w branży kosmetycznej stosuje się odcienie różu. Zastosowanie koloru zielonego lub brązowego jedynie z powodu, że jest on naszym ulubionym mogłoby mieć bardzo niekorzystne skutki dla działalności, skojarzeń użytkowników i przyszłej sprzedaży. Zwróćmy uwagę zarówno na kolory dominujące, jak na akcenty pojawiające się tylko w niektórych miejscach.

Dopasowane materiały graficzne i wideo - Narzędzia takie, jak Hotjar pomogą natomiast stworzyć mapy cieplne i sprawdzić, jak oddziaływują na użytkowników poszczególne elementy graficzne, wideo i animacje. Dzięki temu później będziemy mogli zmodyfikować materiały w sposób, który lepiej wpłynie na użytkownika, a co za tym idzie sprzedaż i konwersję.

 

Jak sprawdzić UX? - Audyt UX w pigułce

Brak wiedzy, jak sprawdzić UX projektu lub witryny internetowej może często hamować decyzję. Często na audyt UX składa się co najmniej kilka lub kilkanaście czynności, które powinni wykonywać tylko specjaliści w danych dziedzinach. Co składa się zazwyczaj na audyt? Jak zrobić audyt UX, który wpłynie pozytywnie na sprzedaż? Czego nie można pominąć?

 

Usługa, jaką jest audyt UX zawiera analizy:

  • danych Google Analytics, które wskazują na zachowanie użytkowników
  • person poglądowych / przykładowych użytkowników, których zobaczyć można na stronie internetowej
  • menu i całej struktury witryny
  • różnych dróg zakupowych, które może przejść potencjalny klient
  • estetyki i rozmieszczenia przycisków i odnośników na stronie
  • sposobu prezentacji, oferty, usług lub produktów na stronie
  • responsywności strony i dostosowania do urządzeń mobilnych

 

Analiza ekspercka - Wyznaczeni specjaliści i projektanci na podstawie swojej wiedzy i wypracowanych w agencji interaktywnej metodologiach UX szczegółowo badają stronę klienta.

  • Analiza heurystyczna polega na sprawdzeniu, czy strona odpowiada standardom użyteczności i zgadza się z ogólnie przyjętymi zasadami projektowania, przyzwyczajeniami użytkowników i strukturami, które uchodzą za intuicyjne. Architektura informacji i struktura powinna zostać tak zaplanowana, aby przeprowadzać potencjalnego konsumenta od odwiedzin witryny do dokonania pożądanej przez niego akcji. User Experience sklepu internetowego ma niewiarygodnie wysoki wpływ na sprzedaż, a czasem zmiana małych szczegółów może zwiększyć konwersję nawet o kilkanaście procent.

Przy tym etapie analizy pomagają niewątpliwie takie narzędzia jak:

  • 10 Heurystyk Nielsena i Moilicha
  • 8 złotych zasad Schneidermana
  • 30 zasad użyteczności Connella

 

Analiza poznawcza nazywana też spacerem poznawczym to proces, w którym badacz opracowuje możliwe scenariusze po to, aby następnie wcielić się w rolę użytkownika i przejść po nich robiąc odpowiednie notatki. Próbuje on wcielić się w potencjalnego klienta i dokonać konwersji, która interesuje firmę. Kilka wspomnianych spacerów poznawczych zazwyczaj pozwala doświadczonemu badaczowi wyciągnąć cenne wnioski i zasugerować zmiany, które zwiększą wyniki. Tego rodzaju analiza nieco różni się od testu UX i badań User Experience, o których pisaliśmy w innych artykułach.

 

Audyt UX posiada wiele innych elementów, które dobierane są zależnie od zapotrzebowania i spodziewanych rezultatów danej firmy. Należą do nich:

  • Dokładna analiza zachowania użytkowników na stronie z wykorzystaniem programów analitycznych
  • Audyt użyteczności treści i wszystkich tekstów widocznych na stronie internetowej
  • Przygotowanie makiet UX
  • Testy A/B

 

agencja interaktywna poznań

 

Badanie użyteczności stron internetowych

Dokładne badania użyteczności wymagają nie tylko większych zasobów w postaci osób badanych i projektantów UX obecnych przy całym procesie, lecz dokładnych konsultacji w celu uzyskania informacji na temat firmy. Badania bowiem powinno dopasowywać się dokładnie do obszaru działalności przedsiębiorstwa.

 

Audyt UX - Najczęściej wykrywane błędy - W czym może tkwić problem?

Nie ulega wątpliwości fakt, że User Experience wpływa bezpośrednio na sprzedaż i współczynnik konwersji na stronie. Możemy posiadać nieograniczony budżet i najwyższej jakości materiały graficzne, lecz zła struktura strony, hierarchia treści, nieład i brak równowagi przy poszczególnych elementach witryny może pogrzebać szanse na osiągnięcie sukcesu w naszym sektorze rynku. Najczęściej wychwytywane błędy to:

 

  • zbyt wiele niepotrzebnych pól w formularzu
  • słownictwo w menu nieznane przez użytkownika
  • brak jakiejkolwiek opcji filtrowania i sortowania informacji lub produktów
  • niedobór informacji pomagający zrozumieć proces i warunki składania zamówienia lub korzystania z usługi
  • długi czas ładowania się strony i brak dostosowania do urządzeń mobilnych
  • brak tekstów dokładnie opisujących produkt, usługę lub zakres działalności firmy

 

Kategoryzacja błędów podczas audytu - Jak dzieli się błędy w UX, które mają wpływ sprzedaż?

Podstawowe - Błędy, których naprawienie może zajmować ostatnie miejsce w hierarchii dotyczą zazwyczaj rozmieszczenia poszczególnych ikon (np. do mediów społecznościowych) lub literówek. Nie wpływają one natomiast pod względem technicznym na trudność przebycia drogi do konwersji przez użytkownika.

Średnie - Niedoskonałości takie, jak niedziałające linki, przyciski do innych części witryny, czy podstrony z małą ilością treści można umieścić na liście rzeczy do poprawy zaraz po błędach krytycznych. Mogą one wpłynąć na odczucia użytkownika lub przesądzić o rezygnacji z dokonania konwersji. Nie przeszkadzają w dokonaniu konwersji, lecz wpływają na zmniejszający się w oczach potencjalnego klienta autorytet firmy, z której usług chciałby skorzystać.

Krytyczne - Poważne błędy, które praktycznie uniemożliwiają wykonanie pożądanej akcji przez użytkownika. Wtedy nawet, gdy bardzo chce dokonać zakupu w sklepie lub dokonać innego rodzaju konwersji nie jest w stanie ze względu na techniczne błędy serwisu. Może być to np. niemożność wyboru opcji dostawy w sklepie internetowym lub niedziałający system płatności. Poprawienie tych błędów i zwiększenie użyteczności (UX) niewątpliwie wpłynie wtedy na sprzedaż i całościowe wyniki.

 

Audyt UX cennik

 

Podsumowanie - Audyt UX i jego opłacalność w praktyce

Podsumowując opłacalność i ceny audytu UX, z początku mogą one wydawać się nieco wysokie. Wymagają zaangażowania projektantów UX, badaczy, korzystania z specjalistycznych, interaktywnych narzędzi monitorujących, a także raportowanie i sformułowanie zaleceń. Niekiedy powinno się wykonać także badania UX, które rozwieją nawet największe wątpliwości.

Pamiętajmy jednak, że wpływ UX na sprzedaż i konwersję na każdej witrynie jest kluczowy. Tylko dbałość o szczegóły, kreatywność, umiejętności zainteresowania użytkownika i umożliwienie mu dokonania wszystkich akcji w tak prosty sposób, jak to tylko możliwe jest w stanie zapewnić nam długofalowy sukces. Nasz Software House podejmie się wykonania wszelkich audytów UX. Chętnie przedstawimy ofertę Twojej firmie po uzyskaniu kilku informacji na temat zakresu działalności i oczekiwań względem usługi.

 

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.