Badania User Experience - Czym są i w jakim celu warto je robić?

08 Kwiecień 2019

Badania user experience na stałe wprowadziły się do wszelkich działań związanych z projektowaniem i tworzeniem produktów interaktywnych. Można było się tego spodziewać, gdyż w czasach coraz większej konkurencji na rynku, firmy niezależnie od branży muszą poprawiać swoje systemy i aplikacje webowe. Skupienie się na konsumencie to jedyna droga, aby długoterminowo osiągnąć sukces, rozwiązać problemy i wyprzedzić konkurencje. Liczba aplikacji i stron internetowych, jakie użytkownik jest w stanie przejrzeć w ciągu dnia jest ograniczona. Badania ux pomagają stworzyć dokładnie taki produkt, jakiego poszukuje konsument. 

Badania User Experience - Definicja 

Oficjalna definicja user experience (norma ISO 9241-210) mówi nam, że pojęcie to oznacza całość postrzegania i reakcji osoby, które są wynikiem korzystania lub przewidywanego wykorzystywania produktu, usługi lub systemu. Badania natomiast pozwalają nam odnaleźć wspomnianą całość i oprzeć działania projektantów i programistów na solidnych fundamentach. Istnieje co najmniej kilka najważniejszych rodzajów badań, które wybiera się zależnie od oczekiwanych przez klienta celów, wysokości budżetu i dostępnego czasu. Badania ux możemy podzielić na moderowane i niemoderowane, bezpośrednie i zdalne, produktowe i kontekstowe, eksperckie i z użytkownikami, dotyczące zachowań i dotyczące postaw, ilościowe i jakościowe, a nawet na formalne i nieformalne. Wybór jest ogromny. Można tylko się domyślać, jak ważny przed wyborem jest dokładny wywiad z agencją ux. Tylko po dokładnym określeniu oczekiwań będzie ona w stanie zaproponować optymalne rozwiązanie opierając się na swoich wcześniejszych doświadczeniach i kompetencjach. 

Po co robimy badania user experience?

Carol Barnum powiedział kiedyś: „Nikt nie pokaże Twojemu klientowi, co działa, a co nie, co się podoba, a co niepokoi, co angażuje lub nudzi użytkownika lepiej niż on sam”. Bez wahania można stwierdzić, że często nie jesteśmy w stanie określić reakcji osób z naszej grupy docelowej na naszą aplikację internetową lub innych produkt interaktywny. Badania user experience pozwalają nam na uzyskanie bezcennych informacji, których wykorzystanie może przeważyć o powodzeniu całego projektu. Badania umożliwiają: 

  • Projektowanie oparte na faktach zamiast przeczuć 
  • Szybsze rozwiązywanie różnic zdań w zespole projektowym 
  • Dopasowanie projektu do odbiorców zamiast do twórców 
  • Zrozumienie potrzeb grupy docelowej
  • Inspirowanie do tworzenia nowych rozwiązań i ulepszeń innowacyjnych na rynku 

Badania UX w projektach interaktywnych - Najczęstsze wątpliwości 

Przed podjęciem decyzji o badaniach konsumenckich pojawiają się wątpliwości, co jest całkiem normalne. Postawa sugeruje ostrożność i chęć otrzymania odpowiedzi na pytania możliwie niskim kosztem. Niestety większość z sygnalizowanych wątpliwości jest bezpodstawna. Najczęściej spotykane wątpliwości to: 

  • Nasi pracownicy wiedzą, czego chcą użytkownicy 
  • Konsumenci sami nie wiedzą, czego chcą
  • Brak nam czasu na badania
  • Po co badania, skoro mamy tutaj ekspertów
  • Badania to możliwe ograniczenie kreatywności 
  • Można zmanipulować i dopasować wyniki do siebie 
  • Użytkownicy kłamią 

Perspektywa, która ujawnia tego rodzaju negatywne opinie może znacznie ograniczyć możliwości przyszłego produktu i sprawić, że jego ostateczna forma minie się ze stawianymi wobec niego oczekiwaniami. Wbrew pozorom koszty badań będą zazwyczaj znacznie mniejsze niż ewentualne poprawianie istniejącego już produktu i zmienianie na finalnym etapie podstawowych założeń w przypadku błędnego ich oszacowania w początkowej fazie. 

Badania User Experience - Czym są i w jakim celu warto je robić?

 Dokładne badania konsumenckie przepisem na sukces projektu? 

Obserwacja, wywiad kontekstowy, fokus, wywiad pogłębiony, badanie dzienniczkowe, testy użyteczności, sortowanie kart, eyetracking, analiza treści, śledzenie ruchów myszki, analiza statystyk, testy A/B, czy badania kwestionariuszowe wymagają odpowiedniego przygotowania ze strony agencji ux. Badania konsumenckie przeprowadzone w dokładny sposób, nawet jeżeli są nieformalne, pomagają w zaprojektowaniu wstępnego kształtu produktu interaktywnego. Można śmiało powiedzieć, że w kilku znanych projektach zwyciężyła wizja skutecznego lidera, który wprowadził swój produkt nie patrząc zupełnie na opinie i zwyczaje użytkowników, którzy następnie mieli zostać klientami. Owszem, zdarzają się takie sytuacje, lecz niestety stanowią bardziej wyjątek niż regułę. Analizując wspomniany fakt powinniśmy być szczególnie ostrożni przy wprowadzaniu wizji firmy w życie. Nikt nie zwróci nam później przeznaczonego na bezużyteczny produkt budżetu. 

Badania UX to tylko wierzchołek góry lodowej 

Badanie user experience to tylko jedna z wielu czynności, jakie składają się na skuteczne projektowanie, a następnie kodowanie produktu interaktywnego. Badania uzupełniane są późniejszą analizą, ewaluacją i projektowaniem kolejnego etapu procesu. Same badania natomiast często wymagają użycia profesjonalnych narzędzi w formie fizycznej i internetowej do analizy i interpretacji danych. Dopiero, gdy powstanie zapewnienie o dopięciu wszystkich wcześniejszych etapów na ostatni guzik, można przejść do etapu tworzenia właściwego oprogramowania. Pamiętajmy jednak, że dzięki zarządzaniu zwinnemu na każdym etapie projektu możemy nieco zmienić kurs, projektować kolejne elementy i stopniowo je kodować. Dzięki temu klient otrzymuje realną wartość biznesową, a sam produkt dopasowany jest do oczekiwań rynku. 

Mimo solidnego zaplecza argumentacyjnego, które stoi za realizacją badań, nie zawsze są one konieczne. Istnieją sytuacje, w których stosunek dostępnych danych do oczekiwanych rezultatów jest na tak dobrym poziomie, że udaje się wypracować razem wartościowe rozwiązanie. Chętnie porozmawiamy o konkretnym projekcie i zalecimy rozwiązania, które okażą się najbardziej opłacalne w konkretnym przypadku. 

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.