Blog

Czym jest UX? - Katarzyna Hanuszek, UX Specialist

2 września 2015

User Experience to najkrócej mówiąc ogół wrażeń i doświadczeń użytkownika korzystającego z danego produktu lub usługi.
Istnieje wiele fachowych definicji User Experience. Autorem jednej z nich jest Don Norman "Architekt User Experience", światowy guru badań użyteczności:
"User Experience obejmuje wszystkie aspekty interakcji użytkownika z firmą, jej usługami oraz produktami. Pierwszym wymogiem doskonałego User Experience jest spełnienie potrzeb konsumenta bez zbędnych przeszkód i kłopotów. Następnym jest prostota i elegancja produktów, których posiadanie jest przyjemnością, przyjemnością użytkowania."
Innymi słowy projektowanie zgodne z praktykami UX (User Experience Design) ma na celu dostarczanie systemów, produktów lub projektów wywołujących pozytywne doświadczenia u użytkowników wchodzących z nimi w interakcję. Kluczowym zadaniem projektanta UX jest zdefiniowanie preferencji danej grupy docelowej (tworzenie person) w celu dostarczenia produktu maksymalnie dopasowanego do jej potrzeb. Celem działań każdego specjalisty User Experience jest osiągnięcie satysfakcji użytkowników.
UX w mojej pracy
Realizując projekt zawsze staram się wyjść o krok dalej w zdefiniowaniu potrzeb użytkowników. Wiem, że to jak określają swoje odczucia i oczekiwania względem testowanego serwisu internetowego jest jedynie wierzchołkiem ich rzeczywistych potrzeb. Uważam, że prawdziwe User Experience daleko przekracza poza dostarczanie konsumentom tego, o czym mówią, że tego chcą lub tylko produktu z listą niezbędnych cech. Dobry projektant pozytywnych doświadczeń użytkownika powinien potrafić na tyle dobrze poznać swoją grupę docelową, by móc dostarczyć rozwiązania spełniające wszystkie potrzeby użytkownika, zwłaszcza te będące poza obszarem jego świadomości.
Pojęcia powiązane
  • Architektura informacji
  • User Centered Design
  • Service Design
  • Customer Experience
Warto przeczytać
  • "Don't Make Me Think", Steve Krug
  • "Architektura informacji w serwisach internetowych", Louis Rosenfeld, Peter Morville UX Magazine, Uxmag.com
Artykuł został opublikowany w Nowy Marketing.