IA, UI i UX, czyli nowomowa agencyjna

04 Październik 2013

Chcesz nową stronę internetową, zgłaszasz się do agencji i... Wydawałoby się, że wszystko pójdzie jak po maśle. Niestety czasem agencje tak są zapatrzone w nowe trendy czy walkę o miejsca w rankingach, że nie kwapią się do prostej i logicznej rozmowy z klientem. A przecież nie każdy jest web guru. Krótkie zestawienie 3 podstawowych pojęć strategy managerów, developerów i innych agencyjnych person z pewnością może być przydatne w dyskusji.
IA, czyli informacja to podstawa
Po briefie, ustaleniu szczegółów, poznaniu zlecenia, czas na IA. Agencje przygotowują coraz chętniej IA, ponieważ zauważają płynące z tego oszczędności. Większe usability, łatwiej wprowadzane zmiany, tańsze poprawki i zadowolony użytkownik. Kupujesz to, prawda? Ale chociaż zorientuj się, za co płacisz.
Serwis, niezależnie od tego jak rozbudowany, wymaga dokładnego przemyślenia. Układ poszczególnych elementów może zaważyć na jego sukcesie. Architektura informacji (Information Architecture, IA) jest po to, by zrobić to z głową. Wymagania i oczekiwania zostają przełożone na układ informacji nowego serwisu. Powinien on opierać się na ergonomicznej organizacji i strukturze treści łatwej w nawigacji. Osoby zajmujące się IA budują makiety o wysokim usability, czyli użyteczności.
Możesz się również spotkać z pojęciem user-centered design, czyli projektowaniem zorientowanym na użytkownika, stawiającym go w samym środku działań. Oznacza to przeprowadzanie testów z udziałem użytkowników, budowanie person (szablonów zachowań odbiorców) czy badań ruchu Internautów na stronie. Główny nacisk położony jest na ich wymagania, oczekiwania i cele. W efekcie powstają ścieżki użytkowników i makiety nowego serwisu (szablony zawierające układy elementów na stronach).
Jednak nie myl IA z UX, bo to zaledwie ułamek doświadczeń użytkowników. Gotowe materiały IA po testach i poprawkach wędrują do kreacji, gdzie graficy nadają im charakter i paletę barw.
UI, czyli pierwsze wrażenie
UI (User Interface) skupia się na wizualnej stronie projektu. Tutaj prym wiedzie kreatywność i wpływ na użytkownika. Elementy wizualne powinny zachęcać go do interakcji. W końcu jest to najważniejszy punkt styczności z odbiorcą. UI projektuje wygląd serwisu, który widzi użytkownik podczas wyświetlania strony. Wykorzystuje się wcześniej przygotowane makiety IA, wypełnia je grafiką oraz tworzy wizualny i emocjonalny całokształt. Zajmuje się brandingiem, elementami wizualnymi, kolorystyką, typografią, logami i layoutami.
Tak samo jak w przypadku IA, jest to jedynie element UX. Jednak kluczowa jest współpraca i przepływ informcji między członkami zespołu. UI jest zawsze nieodłącznym elementem sukcesu UX.
UX, czyli liczy się efekt końcowy
Przychodzisz do agencji i słyszysz „będzie użytecznie”. Ale co tak naprawdę oznacza to dla właściciela serwisu? User Experience to dziedzina badań nad doświadczeniem użytkowników wynikających z użyteczności produktów i usług. Nas interesuje w zakresie serwisu internetowego. Na pierwszym miejscu stawiane są całościowe odczucia związane z korzystaniem z witryny. Użyteczny, czyli jaki właściwie? Najczęściej kojarzy się to z czymś pożytecznym i przydatnym. Po prostu idealna kombinacja stworzona dla użytkowników.
Jednak nie zapędzaj się daleko w tym myśleniu. Tak jak w każdym związku i tu trzeba kompromisów. Relacje firma–użytkownik powinny rozwijać się przy zachowaniu zdrowego rozsądku. Dlatego zadaniem agencji jest przygotowanie serwisu realizującego cele i spełniającego potrzeby zarówno użytkowników, jak i firmy. UX łączy w sobie strukturę informacji, layouty i elementy każdej podstrony. Skupia się na dopracowaniu każdego szczegółu począwszy od wyglądu przycisków po kolorystykę strony.
Celem działań zorientowanych na UX jest całokształt. Wizerunku. Wrażeń. Doświadczeń. Nie tylko chodzi o ładną stronę, ale użyteczną, doprowadzającą do realizacji postawionych wcześniej wymagań. To właśnie projektant UX kreuje sposób, w jaki użytkownik doświadcza serwisu. I na jego barkach spoczywa odpowiedzialność, jak on zareaguje. Czy będzie interakcja. Co należy do jego obowiązków? Zestawienie wymagań i oczekiwań firmy oraz użytkowników, określenie funkcjonalności, zbudowanie ścieżki użytkownika, określenie person, zbudowanie makiet, mapy strony i interakcji, przeprowadzanie badań i testów...
Dokładnie analizowana nie jest tylko nawigacja serwisu, lecz również jego zdolność do budowania zaangażowania. Projekt powinien najlepiej docierać do emocji grupy docelowej. Odpowiedni kontekst, storytelling, zaproszenie do świata marki – to wszystko zachęca użytkownika do interakcji. O co dba UX? Projekt powinien pozytywnie zaskoczyć użytkownika już od samego początku. Nawiązać z nim nić porozumienia. Zainteresować go i zaangażować w interakcję. Zapewnić mu rozrywkę. Zapaść mu w pamięć jako pozytywne doświadczenie.
UX to mieszanka wybuchowa IA, IU, usability, contentu i kreatywności. Tak naprawdę łączy w sobie pracę wielu osób. UX to emocje, jakie użytkownik odczuwa podczas odwiedzin serwisu.
Artykuł został opublikowany w Nowy Marketing.

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.