Jak wykorzystać web design w content marketingu?

15 Styczeń 2018

Marketing pojawia się w naszym życiu codziennie. Wchodząc na swojego Facebookowego 'walla' widzimy masę promowanych postów i kampanii reklamowych, przechodząc przez ulicę oglądamy wielkie billboardy z nowymi modelami samochodów, w telewizji z kolei reklamy potrafią nam zrujnować cały seans filmowy. Śmiało można powiedzieć, że wszystkie drogi ucieczki są zamknięte. Powyższe formy reklamy są rodzajem marketingu 'push', który niestety często wiąże się z nachalnością i trafianiem do nieodpowiedniej grupy odbiorców. Przeciwieństwem tego typu rozwiązań jest właśnie content marketing, który skupia się na metodzie 'pull'. Daje internaucie pełny wybór - albo zapozna się on z naszą treścią albo nie - nic na siłę. Zatem w jaki przyjazny dla użytkownika sposób można połączyć web design z content marketingiem?

Zacznijmy od tego czym jest content marketing - jest to strategia marketingowa, która umożliwia pozyskanie klientów za pomocą tworzenia wartościowej dla użytkownika treści.

Formami content marketingu mogą być:

  • video content
  • infografiki
  • poradniki
  • blog ekspercki
  • wywiady, tutoriale

Coraz częściej spotykamy się z formą content marketingu wplecionego w web design. Jest to świetny sposób, aby nienachalnie zareklamować swój produkt lub usługę - jednocześnie docierając do swojej ścisłej grupy docelowej.

 

5 form content marketingu, które sprawdzają się w web designie:

1) Blog

Według statystyk, firmy, które prowadzą na swojej stronie bloga generują ponad 50% więcej ruchu, a co za tym idzie - sprzedają więcej niż konkurencja, która te działanie zaniedbuje. Bloga można prowadzić na dwa sposoby:

1) Wewnętrznie - poprzez stworzenie podstrony lub zakładki wplecionej w stronę firmową. Jest to bardziej ekonomiczny i prosty wariant. To rozwiązanie ma jednak spory minus. Użytkownicy zainteresowani stroną firmową niekoniecznie muszą być zainteresowani blogiem, a co za tym idzie bounce rate może być wysoki. W tym wypadku kluczowe jest szczegółowe rozplanowanie tematyki bloga i targetowanie go do konkretnej grupy docelowej.

2) Zewnętrznie - poprzez stworzenie portalu internetowego, który będzie można linkować ze strony firmowej. Plusem jest tutaj zdecydowanie większa swoboda przy projektowaniu - tworząc podstronę wewnętrzną mamy narzucane takie ramy jak szablon, kolorystyka i tematyka treści. Tworząc zewnętrzną stronę możemy przystosować ją do różnych grup docelowych, chociażby poprzez tworzenie różnych sekcji - co w przypadku podstrony stworzonej w ramach serwisu jest o wiele trudniejsze.

Prowadzenie bloga na stronach firmowych staje się pewnego rodzaju standardem, dlatego radzimy dołączyć do wyścigu i nie zostawać w tyle.

2) Video marketing

Jest to genialny sposób na urozmaicenie swojej strony firmowej. Wielkie koncerny i giganci Doliny Krzemowej już dawno zrozumieli, że video marketing będzie formą, która zastąpi w web designie długie teksty i schematyczne obrazki. Umiejętnie przygotowany video marketing efektywnie działa na ludzkie zmysły. Dobrze dobrany dźwięk, wysokiej jakości obraz i odpowiedni scenariusz potrafią wzbudzić w człowieku szeroką gamę emocji. Jednym ze sposobów na dobre wykorzystanie video marketingu w web designie jest przygotowanie specjalnych stron, zwanych landing page'ami.

Świetnym przykładem jest firma Act!, która połączyła przyjemną dla użytkownika animację z darmowym kontem Premium dla zainteresowanych: ( link https://buy.act.com/en-US/trial/product/ActPremium/plan/Month). Przy projektowaniu sekcji video, ważne jest aby umieścić ją w odpowiednim miejscu. Jeśli nasz filmik ma być pewnego rodzaju 'intrem' dla użytkownika, to należy umieścić go na samej górze. Z kolei jeśli zależy nam na wywołaniu końcowego efektu 'wow' to dobrym pomysłem jest umieszczenie filmiku przy dolnej części strony. Następnym kluczowym elementem jest przycisk Call to action - powinien on nawiązywać do sedna kampanii i prowadzić do pożądanej konwersji. Zalecamy unikanie denerwujących pop-up'ów i zamienienie ich na wartościowe alternatywy np. landing page ze zniżką/rabatem dla potencjalnego klienta.

3) Poradniki

Tutoriale to jeden z najefektywniejszych pomysłów na połączenie content marketingu z web designem. Przykładem służy popularna strona naukowa https://www.matemaks.pl/, która zawiera kilkadziesiąt godzin contentu poświęconego nauce matematyki. Strona jest bardzo intuicyjna - każdy dział posiada opcję obejrzenia filmiku na stronie, obejrzenia filmiku na YouTube oraz zapoznania się z zadaniem na specjalnej stronie poświęconej zadaniom.

Mimo, że same filmiki umieszczane są na YouTube, to strona generuje ponad 400 000 odwiedzin miesięcznie. Dobrze przemyślany UX design połączony z prostą i użyteczną funkcjonalnością strony powoduje, że serwis https://www.matemaks.pl jest najpopularniejszym serwisem matematycznym w Polsce.

Gdzie można umieścić poradniki na stronie internetowej? Najlepiej stworzyć specjalną zakładkę podzieloną na konkretne tematy naszych poradników lub przygotować specjalny landing page. Tutoriale nie zawsze muszą być filmikami - dobrze rozpisany tekst połączony z odpowiednimi grafikami przyniesie podobny efekt. Warto kierować się zasadą 'co za dużo to nie zdrowo' i nie umieszczać na jednej stronie całego contentu. Umiejętne rozmieszczenie treści pozwoli nam wydłużyć średni czas wizyty użytkownika i wpłynąć pozytywnie na jego doświadczenia związane z Twoją stroną.

4) Infografiki

Forma graficzna jest kolejnym przykładem ciekawego połączenia content marketingu z web designem. Infografiki to świetne narzędzie, jednak najlepiej umieszczać je na konkretnych podstronach lub landing page'ach. Zazwyczaj wrzucenie tego rodzaju obrazku na stronę główną witryny kończy się...  wielką klapą. W przypadku strony firmowej najlepiej umieścić infografiki w zakładce FAQ lub w zakładce poświęconej branży, w której dana firma funkcjonuje. Mogą to być ciekawostki w stylu raportów sprzedaży, zestawienie liczb, analiza konkurencji czy też ostatnie osiągnięcia przedsiębiorstwa. Umiejętne zaprojektowanie infografiki przynosi wiele korzyści - m.in. mogą z niego korzystać portale medialne, które będą podawały Twoją stronę jako źródło informacji. Wiąże się to oczywiście ze zwiększonymi zasięgami i liczbą odwiedzin Twojej witryny. Projektując infografikę do wykorzystania w serwisie internetowym, warto pamiętać o tym, żeby pasowała ona do układu i stylu strony. Kluczowa będzie tutaj kolorystyka i rozmiary infografiki. Przykładowo, jeśli Twoja strona internetowa jest w czarno-białej kolorystyce, to rażąca żółta grafika nie sprawdzi się za dobrze.

5) Darmowe próbki produktu / usługi

Coraz częściej spotykamy się z na stronach internetowych z tak zwanymi 'darmowymi' próbkami produktu bądź usługi. Dobrym casem umiejętnego zastosowania tego rodzaju marketingu w web designie jest Michał Szafrański, autor książki "Finansowy ninja". Na stronie Finansowy ninja (link http://finansowyninja.pl/) mamy do odebrania bezpłatny rozdział najnowszej książki pisarza - wystarczy podać imię, nazwisko i e-mail. Tego typu działanie ma na celu zaoferowanie użytkownikowi wartości dodanej, w zamian za dane, które autor strony może wykorzystać m.in. do wysyłki newslettera. Sekcja poświęcona na 'bezpłatny rozdział' jest banalnie prosta - zawiera dwa boxy i pomarańczowy przycisk CTA (call-to-action), który od razu przyciąga uwagę użytkownika. Tego rodzaju rozwiązania świetnie spełniają funkcję zachęcenia użytkownika do zakupu.

 

Jak widać metody typu 'pull' coraz częściej znajdują swoje zastosowanie w nowym marketingu. Jest to świetna alternatywa zastępującą nachalne reklamy 'push', poprzez które firmy bezskutecznie próbują nam na siłę sprzedać swoje produkty. Podane wyżej metody nie tylko mogą zwiększyć naszą sprzedaż w firmie - jest to również fenomenalne narzędzie do kreowania wizerunku firmy i powiększania swojej audiencji. Jeśli chcesz porozmawiać o możliwościach content marketingu, przy użyciu odpowiedniego landing page'a lub serwisu internetowego, to odezwij się do nas poprzez zakładkę kontakt (link https://crafton.pl/kontakt).

 

 

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.