Jak zaprojektować interfejs sklepu internetowego, który zwiększy Twoją sprzedaż?

24 Maj 2018

Zaprojektowanie nowoczesnego i użytecznego interfejsu strony internetowej nie jest prostym zadaniem. Szczegółowe zaplanowanie wyglądu interfejsu jest jednym z najważniejszych etapów tworzenia serwisu internetowego i będzie miało ogromny wpływ na wyniki słupków sprzedażowych. Takie detale jak układ elementów, funkcjonalność serwisu, kolory i nawigacja mogą zadecydować o tym, czy na naszej stronie klienci chętnie będą dokonywali zakupów.

Podstawowe zasady

Projektując interfejs sklepu internetowego musimy pamiętać o podstawowych zasadach. Nasz sklep musi być przejrzysty, intuicyjny oraz przystosowany do dokonywania szybkich zakupów i transakcji. Coraz więcej klientów dokonuje zakupów za pomocą urządzeń mobilnych, dlatego musimy pamiętać o tym, że nasza strona musi być responsywna i przyjazna dla użytkowników korzystających z takich urządzeń jak smartfony czy tablety.

Rozmieszczając na stronie elementy nawigacji korzystajmy ze sprawdzonych metod - w lewym górnym rogu strony powinno znajdować się logo i identyfikacja firmy, po prawej stronie powinien znajdować się koszyk, numer telefonu oraz opcja wyszukiwania produktów. Menu najlepiej umieścić na środku lub w lewej części witryny. Coraz częściej praktykuje się metodę pod tytułem 'user is drunk', której głównym założeniem jest to, że strona powinna być tak logiczna i intuicyjna, że nawet pijany użytkownik nie miałby problemu z niej korzystać.

Główna część strony to zazwyczaj duże, estetyczne slidery, które prezentują najnowsze oferty lub sezonowe promocje. Jest to świetne miejsce na przedstawienie najciekawszych promocji i atutów Twojego sklepu. Może to być np. informacja o darmowej wysyłce produktu lub dodatkowej zniżce za zapisanie się do newslettera. W tej sekcji strony kluczowe będą przyciski CTA (Call To Action), które będą nawigowały użytkownika do kolejnych podstron Twojego serwisu internetowego.

Karta produktu

Podstrona produktu to najważniejszy element naszego sklepu internetowego. To właśnie w tym miejscu nasz użytkownik podejmie decyzję o zakupie lub anulowaniu transakcji. Karta produktu powinna zawierać najważniejsze dla użytkownika informacje. Najwięcej przestrzeni powinniśmy poświęcić na wizualną prezentację produktów. Możemy to zrobić za pomocą galerii zdjęć lub krótkich filmików pokazujących produkt. Jeśli prowadzimy sklep odzieżowy to unikajmy zdjęć ubrań robionych 'na ziemi'. Jest to nieprofesjonalne i może wzbudzić w naszym kliencie docelowym wątpliwości. Najlepszym rozwiązaniem jest zainwestowanie w profesjonalną sesję, która umożliwi nam zaprezentowanie produktu w najkorzystniejszy sposób.

Informacje o produkcie

Sekcja zawierająca informacje o producencie, nazwie produktu, numerze produkcyjnym oraz dostępnych rozmiarach powinna znajdować się obok naszej galerii. Jeśli oferujemy różne warianty produktów (np. różną kolorystykę) to możemy uwzględnić je na tej samej podstronie, tak jak robi to Zalando.

Jeśli nasz sklep ma funkcjonować globalnie to nie zapominajmy o tym, aby zaprezentować rozmiarówkę (size guide) w różnych wersjach. Dla klientów europejskich wygodniejsza będzie skala "EU", z kolei klienci z zachodu będą posługiwali się rozmiarówką "US", klienci z Wielkiej Brytani "UK" itd.

Poniżej powinna znajdować się specyfikacja produktu. Są to m.in. informacje o materiale produktu, takich detalach jak kształt kołnierzyka, wzrost modela czy rozmiar noszonego na zdjęciu produktu.

Nasza strona musi być intuicyjna, dlatego pod boxem z dostępnymi rozmiarami powinien znajdować się przycisk "Dodaj do koszyka", lub "Dodaj do ulubionych". Umożliwi nam to szybką konwersję i znacząco zwiększy sprzedaż. Pamiętajmy o tym, aby korzystać z możliwości zakotwiczenia tego typu CTA na stronie naszego produktu. Dzięki temu nasz klient w każdym momencie będzie mógł dodać produkt do koszyka.

Kolejnym pytaniem, które zada sobie użytkownik jest cena i czas przesyłki. Cena produktu powinna być widoczna od razu po wejściu na stronę, bezpośrednio przy przycisku 'kup' lub 'dodaj do koszyka'. Wystarczy umieścić 2-3 krótkie zdania o wariantach dostarczenia produktu oraz o polityce zwrotów i reklamacji.

Następne sekcje na karcie produktu mogą być poświęcone np. na rekomendacje, okazje lub tworzenie zestawów, dzięki którym użytkownik będzie mógł otrzymać bonusy np. w postaci atrakcyjnych rabatów. Jest to oczywiście przykład bazowany na sklepie z ubraniami, zawartość specyfikacji jest zależna od branży, w której działa firma.

Płynność strony

Klasycznym błędem popełnianym przy projektowaniu serwisów e-commerce jest nadmiar treści i długi czas ładowania się strony głównej. Zapewnienie płynnej i dynamicznej strony to priorytet każdego doświadczonego webdewelopera - takie aspekty jak optymalizacja kodu, ograniczenie zewnętrznych plików i zmniejszenie rozmiaru zdjęć to oczywistość, której nie możemy pominąć. Jeśli nasz serwis e-commerce nie będzie spełniał standardów użytkownika i będzie ładował się kilkanaście sekund, to potencjalny klient wybierze konkurencyjny sklep, który jest lepiej zoptymalizowany. Unikajmy również nadmiaru reklam i 'pustej' przestrzeni strony. Postarajmy się możliwie najlepiej wykorzystać każdą przestrzeń - umieśćmy w takich miejscach informacje o nowych produktach, promocjach czy programach lojalnościowych.

Kreatywność a funkcjonalność

Warto korzystać z kreatywnych rozwiązań, jednak nie zapominajmy o tym, że głównym celem sklepu internetowego jest sprzedaż. Często skorzystanie z nowego, niekonwencjonalnego rozwiązania może wprowadzić naszego użytkownika w zakłopotanie. Śledźmy na bieżąco konkurencję i trendy panujące w naszej branży. Pamiętajmy o tym, aby zapewnić naszemu użytkownikowi jak najszybszy proces zakupu i korzystajmy ze sprawdzonych rozwiązań.

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.