Jak zaprojektować użyteczny sklep internetowy?”

14 Luty 2018

Internet już od dawna służy jako świetne miejsce sprzedaży. Według raportu Statista w 2016 roku sprzedaż na światowym rynku e-commerce przekroczyła 1,8 miliona dolarów. Sam serwis Zalando w tym samym roku obsłużył prawie 20 mln klientów. Oczywiste jest, że e-commerce to wielka okazja nie tylko dla tak potężnych gigantów jak Zalando czy Answear. Jest to również idealne miejsce dla małych i średnich firm, którym zależy na zwiększeniu sprzedaży, bądź zmniejszeniu kosztów prowadzenia sklepu stacjonarnego.

Pierwszym krokiem, który musimy podjąć w celu zaprojektowania użytecznego sklepu internetowego jest określenie jego celu. Na tym etapie warto zadać sobie takie pytania jak:

  • Ile produktów / usług jesteśmy w stanie sprzedać miesięcznie poprzez sklep internetowy?
  • Czy sklep internetowy ma być Twoim głównym kanałem sprzedaży?
  • Ile odwiedzin i stałych użytkowników planujemy pozyskać przez pierwszy miesiąc?
  • Kto jest Twoim docelowym klientem i jaki styl strony odpowiadałby mu najlepiej?

Jeśli Twój sklep ma pełnić funkcję tylko małego 'dodatku' do sprzedaży to inwestowanie dużych pieniędzy będzie zwyczajnie mijało się z celem. W przypadku małych sklepów wystarczy zainwestować w niedrogi hosting, domenę, szablon i certyfikat SSL. Certyfikat SSL (narzędzie potwierdzające wiarygodność domeny, bezpieczne szyfrowanie danych itd.) znacznie zwiększa bezpieczeństwo zakupów i wiarygodność firmy sprzedającej.

Szablony i style

Aktualnie mamy do dyspozycji tysiące darmowych szablonów, które w prosty sposób umożliwią nam uruchomienie sklepu internetowego. Niestety korzystanie z darmowych szablonów jest sporym ograniczeniem. Funkcjonalność strony będzie bardzo skromna, a Twój sklep nie będzie w żaden sposób wyróżniał się spośród konkurencji.

Open Source

To ciekawy sposób na rozwiązanie problemu niskiego budżetu. Takie firmy jak https://sellingo.pl/, https://www.prestashop.com/pl czy https://www.shoppy.pl/ oferują nam niskobudżetowe lub nawet w pełni darmowe licencję. Korzystanie z tego typu oprogramowania jest banalnie proste - przez cały proces korzystamy z autoinstalatora. Minusem zdecydowanie jest dostosowywanie oprogramowania open source do własnych potrzeb. Jeśli nie posiadamy odpowiedniej wiedzy to poprawne skonfigurowanie i wdrożenie rozwiązania open source będzie graniczyło z cudem.

Agencja interaktywna

Jeśli zdecydujemy się na stworzenie większego sklepu internetowego, który musi być idealnie dostosowany do potrzeb i wymagań naszego klienta to zlecenie projektu agencji interaktywnej będzie zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem. Dobra agencja interaktywna w pełni zadba o każdy detal Twojego sklepu internetowego - poczynając od wyboru odpowiedniego stylu, a kończąc na użytecznym UX designie. Koszt tego typu usługi będzie oczywiście większy niż w poprzednich rozwiązaniach, jednak wiąże się to oczywiście z większą liczbą klientów i zwrotem z inwestycji.

UX design

Jest to jeden z najważniejszych elementów, który musimy brać pod uwagę przy projektowaniu sklepu internetowego. Źle zaprojektowany user experience może znacząco obniżyć % sprzedaży w Twoim serwisie e-commerce. Odpowiedni UX design zredukuje odsetek porzuconych koszyków. Na tym etapie musimy szczególnie skupić się na dostarczeniu klientowi potrzebnych informacji i w miarę możliwości jak najszybciej przeprowadzić go przez lejek sprzedażowy. Świetną metodą, z której korzystają najlepsze agencje interaktywne na świecie są testy użyteczności oraz eyetracking, o których napiszemy więcej w kolejnych postach.

Strony informacyjne

Każdy dobry sprzedawca wie, że do sfinalizowania transakcji niezbędne jest zaufanie i bezpieczeństwo osoby kupującej. Ten sam motyw sprawdza się również przy projektowaniu e-sklepu. W serwisie e-commerce nie może zabraknąć informacji o Twojej firmie, regulaminie zakupów, metodach płatności, polityce zwrotów i reklamacji oraz czasie oczekiwania na przesyłkę. Projektując te strony musimy pamiętać o tym, żeby dostarczyć klientowi jak najwięcej kluczowych informacji, które utwierdzą go w przekonaniu, że Twoja firma jest rzetelnym i bezpiecznym źródłem zakupów.

Prezentacja produktów

Sposób w jaki zaprezentujemy produkt jest kolejnym kluczowym aspektem, który będzie miał znaczący wpływ na Twoją sprzedaż. W przypadku dużych sklepów internetowych zdjęcia wysokiej jakości i dedykowane opisy produktów są po prostu niezbędne. Jeśli niekorzystnie zaprezentujemy produkt to nawet najlepiej zoptymalizowany serwis internetowy nas nie uratuje. Warto prezentować swoje produkty za pomocą języka korzyści - którego zadaniem jest pokazanie klientowi jak wiele zyska kupując Twój unikalny produkt. Coraz częściej korzysta się również z takich rozwiązań jak filmiki 360 czy zdjęcia na modelach różnej postury, które znacznie ułatwiają sprzedanie produktu.

SEO

O Search Engine Optimization (SEO) warto zacząć myśleć już na etapie planowania tekstów. Odpowiedni keyword research umożliwi nam skomponowanie odpowiednich dla klienta treści, które dodatkowo pozwolą nam pojawiać się w wyszukiwarce Google pod hasłami kluczowymi. Nieodpowiedni dobór tekstów lub ich brak, sprawi że ludzie poszukujący w internecie Twojego produktu mogą go po prostu nie znaleźć.

Integracja e-sklepu z Google Shopping

To kolejny krok, który umożliwi nam publikację swoich produktów w wyszukiwarce Google. Porównywarki cenowe mogą okazać się świetnym źródłem, które będzie skutecznie konwertować sprzedaż na Twojej stronie internetowej.

Sklep dla urządzeń mobile

Coraz częściej przeglądamy oferty sklepów na telefonie, a finalnego zakupu dokonujemy za pomocą urządzeń typu desktop. Warto o tym pamiętać przy projektowaniu wersji mobilnej naszego e-sklepu, która dalej powinna być naszym priorytetem. Strona oczywiście musi być responsywna, polecamy również ograniczenie zbędnych formularzy i wyskakujących pop-upów.

Ucz się od gigantów

Projektując sklep internetowy warto korzystać ze sprawdzonych ścieżek i wzorować się na liderach branży. Świetnym przykładem jest Zalando, które obecnie posiada jeden z najbardziej zaawansowanych sklepów internetowych na świecie. Cały serwis jest bardzo przejrzysty, warto również zwrócić uwagę na dobór kolorów, które genialnie spełniają swoją funkcję. Przykładowo kolor czerwony, który kojarzy nam się z napisami "SALE" znajduje swoje zastosowanie w podstronie "wyprzedaż". Produkty podzielone są na przejrzyste kategorie, proces zakupu jest naprawdę krótki, a serwis działa błyskawicznie i bezawaryjnie. Nawet zakładka "Pomoc i kontakt" jest świetnie dopracowana. Cała sekcja jest podzielona na odpowiednie zakładki, tak aby możliwie jak najszybciej odpowiedzieć na pytanie klienta. Niewątpliwie kolejnym atutem jest również remarketing, który sprawia, że wcześniej oglądane produkty podążają za nami wraz z eksploracją innych serwisów internetowych, w ten sposób zachęcając nas do powrotu.

Projektowanie dużego serwisu internetowego często może okazać się sporym wyzwaniem. Biorąc jednak pod uwagę zasięg i tempo wzrostu rynku e-commerce w Polsce - możemy sami szybko stwierdzić, że jest warto. Rynek e-commerce prężnie rozwija się w naszym kraju, a do roku 2020 według statystyk Sociomantic Labs ma on przekroczyć barierę 63 milionów złotych. Jeśli interesuje Cię zbudowanie profesjonalnego sklepu e-commerce dla Twojej firmy, to skontaktuj się z nami za pomocą zakładki 'Kontakt'.

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.