Kiedy, jak i dlaczego, czyli efektywność real-time marketingu

20 Marzec 2014

Rynek wymaga od marek działania w oparciu o kompleksowe strategie marketingowe. Konsumenci coraz częściej oczekują integracji i spójności poszczególnych kanałów komunikacji. Skończyły się czasy traktowania Internauty inaczej niż telewidza. W końcu może to być ta sama osoba, szczególnie w obliczu narastającej mody na social tv. Zespoły pracujące na sukces marki muszą stawić czoła nowemu wyzwaniu, jakim jest budowa spójnych wielokanałowych strategii w oparciu o ideę real-time marketingu.
Real-time marketing nabiera coraz większego znaczenia, głównie za sprawą buzzu kreowanego wokół tego terminu. Marki chcąc być „na czasie” dążą do wykorzystywania nowoczesnych rozwiązań marketingowych. Niekiedy nawet wbrew objętym strategiom. Nie należy na ślepo podążać za trendami, lecz dostosowywać je do realiów brandu i przemieniać na własną korzyść. Idealnym rozwiązaniem do tego jest real-time marketing. Jednak wykorzystywany z rozsądkiem i dużą dawką kreatywności. Powielanie utartych schematów w tym wypadku nie sprawdzi się. W końcu największa część tego typu działań charakteryzuje się małym zasięgiem. Tylko te naprawdę wyjątkowe kreacje trafiają do szerokiej rzeszy odbiorców (np. Oreo podczas Super Bowl, Clorox podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Soczi, selfie Ellen DeGeneres podczas gali Oscarów).
Efektywność działań real-time marketingu nadal pozostaje zagadką. Można oczywiście ustrukturyzować proces reakcji w firmie, jak również rozpromować wśród pracowników chęć poszukiwania nowych okazji do zaistnienia w świadomości konsumentów w oparciu o aktualne wydarzenia. Unikać należy jednak tworzenia kreacji dla samego tworzenia. Real-time marketing powinien być spójny z wizerunkiem marki, jej celami i wartościami. Ograniczeniem pozostaje zachowanie się Internautów, które jest spontaniczne i trudne do przewidzenia. Czasem nawet gorszej jakości kreacja może zostać rozpowszechniona i zdobyć popularność, podczas gdy te lepiej dopracowane pozostają niezauważone. Efekty spontanicznych działań mogą być trudne do przewidzenia.
Tak naprawdę real-time marketing dopiero zaczyna kształtować się w świadomości marketerów. Jego ostateczna postać jeszcze jest pod wpływem zmian. Dla wielu firm znaczy on coś innego. Najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest skupienie się na zaangażowaniu. Marki mając do dyspozycji dostępne narzędzia mogą mierzyć poziom oraz jakość zaangażowania w odniesieniu do opublikowanej treści. Bezpośrednia konwersja na sprzedaż jest trudno mierzalna, jednak warto analizować wpływ danego działania na markę oraz porównywać wskaźniki z działaniami innego typu. Optymalnym krokiem jest również wprowadzenie real-time marketingu do stałych działań marki. W przypadku pojawienia się wydarzeń inicjujących kreację rozpoczyna się testowanie kilku wersji treści, następnie skupienie się na najbardziej skutecznej i obserwacja wskaźników. Najbardziej popularnymi miernikami są również liczba udostępnień (zasięg), liczba wyświetleń oraz specyficzne wskaźniki dla poszczególnych kanałów. Przydatne nie tylko do analiz rezultatów, lecz również do wyszukiwania okazji i szybkiego reagowania są dostępne na rynku narzędzia monitoringu treści internetowych.
Artykuł został opublikowany w dodatku do magazynu Marketer+.

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.