Nasze podsumowanie 2015 roku w branży Interaktywnej

11 Styczeń 2016

1. Najważniejszy sukces 2015
Weryfikacją sukcesu serwisu internetowego lub aplikacji najczęściej jest zachowanie użytkowników oraz osiąganie celów biznesowych firmy. Trudno wskazać najważniejszy sukces 2015 roku nie posiadając pełnych danych. Z tego powodu zamiast najważniejszego sukcesu ux przytoczę realizację, która moim zdaniem zmienia trochę rzeczywistość internetową oraz wpływa bezpośrednio na zachowania odbiorców. Już od dwóch lat na rynku oferowane jest rozwiązanie Wikiwand. Internauta może skorzystać z personalizowanej warstwy wizualnej dla serwisu Wikipedia oraz licznych dodatkowych funkcjonalności. Ten zupełnie nowy wymiar user experience Wikipedii jest dostępny od 2015 roku również na urządzenia mobilne, co doskonale ukazuje serwis internetowy Wikiwand. Wygodne przeglądanie interesujących treści, geolokalizacja i indywidualne podejście do designu to nowa odsłona mobilna popularnej Wikipedii. Potwierdzeniem są pozytywne oceny z AppStore. Już wkrótce ma pojawić się aplikacja na system Android.

2. Największa porażka 2015
Po ostatnich zmianach z uwagą patrzyłam jak będzie wyglądać przyszłość marki Merlin. Szybko rosnący w siłę zespół UX, liczne obietnice innowacyjnych zmian i zapowiedzi nowości wyostrzyły moją ciekawość. Niestety serwis, niekiedy nazywany nowym Amazonem, nie sprostał wymaganiom rynku. W 2015 roku usłyszeliśmy, że kolejny raz jest na sprzedaż. Nowa inicjatywa Merlinfood pozostawiała wiele do życzenia, a ostatecznie marka prawdopodobnie całkowicie odeszła od tej koncepcji (aktualnie serwis merlinfood.com funkcjonuje pod brandingiem Almy, nie jak wcześniej Merlina). O Merbooku firma także już nie wspomina tak chętnie... Podsumowując można było spodziewać się więcej – biznesowo i ux-owo. Jednak cały czas czekam na odrodzenie się marki, być może jeszcze nas zaskoczy.

3. Najciekawszy trend 2015
W minionym roku zauważalny był spory ruch w redesignie serwisów informacyjnych (m.in. Gazeta.pl, Bloomberg, Guardian). Rozpoczęto walkę o prosty design, który nada trochę lekkości serwisom z dużą ilością treści. Oprócz tego część właścicieli serwisów pokusiła się o próbę dotarcia do młodego pokolenia. Odważnym posunięciem wykazała się Grupa Wirtualna Polska, która postawiła na nowoczesne podejście do designu o2.pl. Serwis przypomina bardziej aplikację niż typowy serwis internetowy. Wyróżnikiem są dodatkowe akcje w narożnikach ekranu, które mają poprawić użyteczność dla osób regularnie korzystających z serwisu. Z kolei Onet poszedł o krok dalej – uruchomiony został serwis Noizz. Nie tylko odważne kolory, ale także treści są dopasowane do millenialsów. Przytoczone przykłady ukazują, iż coraz częściej podczas projektowania serwisy dopasowywane są do charakterystycznych zachowań młodszych grup docelowych. Wyzwaniem jest, by sprostać wymaganiom nowych pokoleń, zżytych prawie od narodzin z digitalem.

4. Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016
Trendy web design delikatnie ewoluują z roku na rok. W 2016 roku cały czas możemy spodziewać się minimalizmu, fullscreenowych menu, wykorzystania mocnej kolorystyki i nastawienia na typografię. Fonty będą odgrywać coraz większą rolę w designie. Poprzez ich atrakcyjne wykorzystanie lepiej przyciągają uwagę niż zdjęcie. Zauważalny może być trend projektowania serwisów internetowych z dużymi fotografiami w tle, a białymi/jednokolorowymi elementami na pierwszym planie (m.in. tekst, przyciski). Projektanci nie boją się również odejścia od standardów. Często wychodzą poza grid, by nadać projektowi świeżości i nowoczesności. Z drugiej strony dzięki serwisom bogatym w animacje i mikrointerakcje doświadczenie użytkownika będzie dopracowane nawet w najmniejszych szczegółach. Pojawi się jeszcze więcej serwisów internetowych zbudowanych jak aplikacje. Charakterystyczny będzie brak przeładowań oraz wykorzystywanie frameworków takich jak angular.js czy react.js. Wszystko, by ścieżka użytkownika stała się jak najbardziej płynna, bez potencjalnych punktów odpływu ruchu.

5. Wyzwania na 2016
W najbliższym roku wyzwania będą zbliżone do tych, z którymi UX zmaga się każdego roku. Po pierwsze koncepcja, architektura informacji, prototypowanie i badania. Zawsze należy podkreślać, iż dobry serwis przemyślany jest od samego początku. Za wspaniałym designem i dopracowanym wdrożeniem powinna kryć się przemyślana strategia, która stworzy spójny serwis zgodny z celami biznesowymi i potrzebami grupy docelowej. W samym centrum musimy stawiać użytkownika – to z pewnością nie zmieni się w najbliższym czasie. Z roku na rok jest coraz łatwiej, gdyż więcej firm zaczyna dostrzegać korzyści z user experience. 2016 rok rozwinie podejście personalizacji w ramach serwisów. Istotne będzie wyróżnienie się na tle branży, a jak największa satysfakcja odbiorców to jeden z kluczowych czynników. Z tego powodu tworząc serwis warto zastanowić się nad możliwością dostosowania całego serwisu lub poszczególnych treści do użytkownika. Nie tylko w aspekcie wizualnym, ale także funkcjonalności czy automatyzacji marketingu. Kolejnym wyzwaniem, o jakim warto wspomnieć, to strategia omnichannel. Często firmy stosują wielokanałową komunikację, ale rzadko bywa ona spójna. W najbliższych latach z pewnością większy nacisk zostanie położony na zadbanie o każdy punkt styku na linii klient-marka, by wywołać całościowe pozytywne doświadczenie klienta. Sam kanał online musi nastawić się nie tylko na projektowanie dostosowane do rozdzielczości telefonu czy komputera, ale uwzględnić również opcje niestandardowo duże (4K). Na koniec czysto narzędziowe wyzwanie, czyli Project Comet. Nowy program Adobe ma być dostępny w 2016 roku i zrewolucjonizować projektowanie funkcjonalne serwisów internetowych. Zobaczymy, co z tego wyniknie :)

6. Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)
Branża UX w roku 2015 funkcjonuje sprawnie i efektywnie. Kolejne realizacje ukazują, iż coraz więcej agencji i marek przykłada dużą wagę do jakości uruchamianych serwisów internetowych. Zatem za atrakcyjnymi wizualnie interfejsami kryje się odpowiednie podejście user experience. Pojawia się także większe zrozumienie oraz chęć do przeprowadzania badań użyteczności. Dodatkowo następuje ciągły rozwój podejścia RWD. Jak widać branża analizuje zmiany w zachowaniach użytkowników i dostosowuje swoje działania do aktualnych potrzeb rynku. Na tle innych krajów uważam, że Polska wypada dobrze. Oby tak dalej!

7. Najlepsza kampania/akcja 2015 roku
W obszarze UX wyróżniam Moje ING jako długofalową akcję 2015 roku. Marka od początku roku komunikowała wprowadzany serwis transakcyjny. Zwracając uwagę nie tylko na nowe rozwiązanie, lecz również na proces jego budowy, ING stworzyło kampanię informacyjną wykorzystującą m.in. kanał marki w serwisie YouTube. Seria regularnie zamieszczanych filmów wprowadza klientów w świat kreacji i user experience. Przekonuje, że nowy system odpowiada na potrzeby użytkowników i sztab ludzi pracuje nad jak najlepszym rezultatem. Liczba wyświetleń wskazuje, iż wielu obecnych lub potencjalnych klientów śledziła losy nowego ING. Sam serwis uruchomiony w listopadzie 2015 roku wyróżnia się na tle branży. Prosty i przyjazny design wsparty jest przemyślanymi rozwiązaniami i funkcjonalnościami ułatwiającymi zarządzanie finansami. Dużym plusem są liczne badania użyteczności przeprowadzane z udziałem respondentów. Serwis został wdrożony responsywnie. Użytkownicy mają do dyspozycji ten sam system na różnych urządzeniach, bez konieczności instalowania aplikacji. Jest to duże ułatwienie, które ujednolica bankowość internetową i wpływa na przyjemność użytkowania.
Artykuł został opublikowany w Nowy Marketing.

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.