Nasze podsumowanie 2016 roku w branży Interaktywnej

13 Styczeń 2017

1. Jakie trendy miały być hitem, a okazały się branżową porażką?
Trudno nazwać ten trend porażką, jednak zdecydowanie można uznać, że odchodzi on do lamusa. Mowa o parallax scrolling. Jest on co prawda efektowny, jednak dyskusyjna jest kwestia jego dobrego UX. Dlaczego? Między innymi warto wziąć pod uwagę to, że stanowi duże obciążenie strony, co może znacznie spowolnić ładowanie – szczególnie na mobile. Stanowi to potencjalne negatywne doświadczenie dla użytkownika, którego efekty wizualne nie skorygują. Przy wykorzystaniu parallax scrolling warto więc zastanowić się, czy rzeczywiście jest to opłacalne.

2. Co ma szansę zdominować rynek marketingu internetowego w 2017 r.?
Interesującym trendem w 2017 roku, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania serwisów internetowych, jest Age-Responsive Design (ARD). Można uznać to za kolejny etap zautomatyzowanego wychodzenia naprzeciw potrzebom użytkownika. Wcześniej duży nacisk kładziono na Responsive Web Design (RWD), który teraz praktycznie jest standardem podczas projektowania. W przypadku ARD strona również ma się dostosować, ale tym razem do wieku odbiorcy. Od dawna wiadomo, że istotną rolę w odbiorze strony odgrywa wiek użytkowników, który różnicuje ich potrzeby oraz zachowania podczas użytkowania. Dzięki zastosowaniu ARD struktura i design strony dopasuje się do odbiorcy. Stanie się tak dzięki wykorzystaniu metadanych i historii przeglądania. Zastosowanie ARD poskutkuje powiększeniem fontu dla osób starszych ułatwiającym przeglądanie treści czy wykorzystaniem odmiennych schematów kolorystycznych – dla starszych stonowane kolory, dla młodszych bardziej żywa paleta barw. ARD może stanowić duże ułatwienie nie tylko dla użytkowników, ale również w procesie projektowania. Zdecydowanie może zrewolucjonizować rynek i stać się kolejnym standardem, zaraz obok RWD.

3. Jak wydawcy podchodzą do tematu reklamy kupowanej w modelu programmatic?
Programmatic jest atrakcyjny zarówno dla reklamodawców, jak i wydawców. Platformy te dynamicznie się rozwijają, o czym świadczy fakt, że reklamę w takim modelu kupuje już ok. 90% polskich reklamodawców. Wydawcy przekonali się o tym, że może być to lepszy sposób na monetyzację ich powierzchni reklamowej. Reklamodawcy są w stanie zapłacić więcej za reklamę, która dotrze tylko do wybranej grupy docelowej. Nowe podejście stawia przed agencjami i domami mediowymi także pewne wyzwania. Jednym z nich jest widoczność reklam. Zgodnie ze standardami ustalonymi przez IAB, przynajmniej 50% reklamy musi wyświetlić się na ekranie monitora użytkownika co najmniej przez 1 sekundę, aby została uznana za obejrzaną. W celu ochrony przed oszustwami, reklamodawcy monitorują efekty kampanii (wykorzystując własne narzędzia lub zlecając to firmie zewnętrznej). W tym względzie nie można również zapomnieć o rosnącym gronie użytkowników stosujących AdBlock, blokującym wszelkie komunikaty reklamowe.

Artykuł został opublikowany w Raporcie Agencje Interaktywne 2017.

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.