Blog

Ocena nowego layoutu serwisu Filmweb

16 lipca 2014

Zmiana layoutu strony głównej serwisu Filmweb.pl była zapowiadana już od dłuższego czasu. Pierwszym krokiem w marcu tego roku była zmiana logotypu, nawigacji, uproszczono menu. Wtedy również pojawiły się elementy graficzne zwiastujące planowane zmiany.
Kolorystyka nowego layoutu strony głównej nawiązuje do odczucia widza sali kinowej. Dominująca czerń w tle powoduje, że zdjęcia oraz wyróżnione elementy graficzne są lepiej eksponowane. Elementem przyciągającym i skupiającym uwagę użytkownika jest slider z prezentacją gorących newsów. Przejścia do konkretnych wiadomości uzyskujemy wyłącznie poprzez najechanie na miniaturę newsa pod sliderem. Wydaje się to zbyt dużym ograniczeniem w nawigacji, które można rozwiązać poprzez dodanie strzałek umożliwiających przejście do następnego artykułu. Taka funkcjonalność byłaby spójna ze sposobem nawigacji zaproponowanym w innech sekcjach strony głównej.
Przebudowany dział newsów to chyba największa zmiana w porównaniu z poprzednią wersją serwisu. Użytkownik uzyskuje możliwość zapoznania się z 5 najnowszymi artykułami. Jeśli chce zobaczyć ich większa ilośc ma do dysopozycji przycisk dynamicznego rozwinięcia o kolejne. Można starsze newsy rozwijać bez ograniczeń w ilości a jeśli już znajdziemy artykuł, który nas zaintryguje nie mamy możliwości powrotu do rozwiniętej wcześniej listy. Jest to dość irytujące i mocno obniża ocenę za funkcjonalność. Sugeruję również dodanie przycisku "szybkiego powrotu do góry" co ułatwi szybki powrót do elementów znajdujących się w topie serwisu. Drugą sugestią jaką mam jest możliwość dodania zakotwiczenego menu wraz z panelem użytkownika co może znacznie poprawić sprawną nawigację z każdego miejsca strony głównej.
Poszczególne sekcje strony głównej zostały zaprojektowane bez konsekwencji. Każdy artykuł jest wzbogacony o zdjęcie jednak jeśli w jego treści znajduje się wideo nie ma o tym informacji w postaci zółtej ikony, która jest używana w innych miejscach do oznaczenia takiego materiału.Niektóre nazwy sekcji są klikalne, niektóre nie a jeszcze inne zostały "wzbogacone" o dodatkowe rozszerzenie "zobacz więcej", które jest niczym innym jak powtórzeniem funkcji przejścia do tego działu. Myślę, że warto pomyśleć o jednej wspólnej koncepcji działania nagłówków tak żeby użytkownik serwisu wiedział jaką one mają funkcje. Chcę w tym wątku zwrócić uwagę na sekcję "nie przegap dzisiaj w tv", która wyświetla filmy i seriale, które są pokazywane w dniu dzisiejszym w różnych programach telewizyjnych. Zabawnie brzmi nazwa tej sekcji zestawiona z prezentowanymi filmami, które już danego dnia były wyświetlane. Możemy dzięki temu poczytać o filmie, który właśnie przegapiliśmy.. Rozwiązaniem tego problemu może być stworzenie archiwum dnia, do którego byłyby przenoszone pozycje, które już zostały wyemitowane.
U dołu strony znajdują sie odnośniki do nowości, rankingów filmów, seriali, premier gier oraz nadchodzących gier oraz nadchodzących filmów. Z tej pozycji mamy możliwość wejścia tylko w konkretny tytuł, który jest w niej wymieniony tekstowo, ponieważ nazwy sekcji nie linkują do konkretnych działów gdzie znajdują się wszystkie informacje, a według mnie powinny tak robić. Przy tej okazji chcę zwrócić uwagę na niekonsekwentne stosowanie nazw raz z dużej raz z małej litery, co również dla uważniejszych użytkowników może być mylące w ocenie co jest czym. W stopce znajduje się mapa strony z powtórzonymi nazwami z górnego menu. Drobną niekonsekwencją jest to, że opcje dodania filmu, serialu, gry lub osoby nie posiadają nagłówka, który opisałby tą sekcje.
Przed projektantami oraz szczególnie specjalistami od user experience jest jeszcze sporo pracy. Obecnie strona główna przypomina trochę wersję beta, która wymaga dopracowania i przeprowadzenia analiz oraz badań nad ergonomią i właściwą nawigacją.
Artykuł został opublikowany w Interaktywnie.