Blog

Ocena nowego serwisu Ministerstwa Zdrowia

11 kwietnia 2014

Nowy serwis internetowy Ministerstwa Zdrowia zaskoczył pozytywnie. Porównując go z poprzednikiem, od razu w oczy rzuca się nastawienie prouserskie oraz wykorzystanie najnowszych trendów w projektowaniu. Strona jest lekka, przejrzysta i przyjazna dla użytkownika. Projekt graficzny odpowiada na powszechnie panujący minimalizm oraz flat design. Wykorzystanie widoku kafelkowego z ikonami upraszcza przekaz oraz organizuje przestrzeń. Zastosowano kolorystkę spójną z identyfikacją wizualną nowego logotypu Ministerstwa Zdrowia. Zauważalne są grafiki dostosowane do specyficznego kąta nachylenia. Dzięki takiemu manewrowi poszczególne sekcje są atrakcyjnie wyróżnione, ale wspólnie tworzą funkcjonalną całość.
Przygodę z serwisem użytkownik zaczyna często od strony głównej. Właśnie taką ścieżkę obrałam. Duże grafiki pozwalają na wyróżnienie głównych sekcji i szybkie zorientowanie się w układzie strony. Mimo dość długiego layoutu przyjemnie przegląda się stronę główną. Użyteczny staje się zakotwiczony przycisk „powrót do góry”. Nowoczesny design widoczny jest również na stronach indeksowych, gdzie kafelkowy wygląd przejrzyście prowadzi użytkownika do miejsca docelowego. Głębiej pomagają w tym breadcrumbsy i boczne menu. Najbardziej widocznym słabym punktem są banery reklamowe w dole strony. Niedostosowanie banerów do nowej wersji serwisu stawia pod znakiem zapytania ich wykorzystanie. Warto poświęcić chwilę na stworzenie nowych.
Funkcjonalności serwisu są użyteczne i przyjazne dla odbiorcy. Główny slajder prezentuje się bardzo dobrze, a jego użyteczność zwiększa zaimplementowany timer rotacji. Szkoda, że aktualności na stronie głównej nie są do końca najnowszymi newsami – pojawiają się te promowane, zamiast te ostatnio dodane. Dużym plusem jest interesująca infografika ochrony zdrowia. Rodzina jako centralna jednostka, z zapewnioną pełną obsługą i pomocą – właśnie taki przekaz jest ważny! Przedstawianie korzyści wzbudza emocje u odbiorców. Dopracowania wymaga jednak rozmieszczenie strzałek nawigacyjnych przy rotatorach (np. główny, aktualności). Wśród modułów serwisu szczególną uwagę zwróciłam na aktualności. Poszczególne newsy posiadają szereg funkcjonalności takich jak opcja „Zwróć uwagę do artykułu”, poleć znajomemu, powiększanie czcionki, drukowanie i pobierz pdf. Brakuje przycisków poleceń social media. Niedociągnięciem wydaje się lokalizacja elementu promującego program In Vitro w wersji desktopowej. Rozczarowaniem są także Multimedia, gdzie zamiast galerii i filmów znajdziemy jedynie odnośniki do 3 aktualności z zamieszczonymi galeriami.
Ponadto struktura informacji przeszła metamorfozę. Dużą korzyścią jest połączenie w jednym elemencie podstron dedykowanych poszczególnym grupom docelowym (np. pacjenci, kadra medyczna). Ułatwia to szybkie odnalezienie potrzebnych informacji, co jest trudne przy normalnej ścieżce w zastosowanej strukturze informacji. Zakotwiczone menu to odpowiedź na panujące trendy i wyjście naprzeciw potrzebom użytkownika. Jednak skoro dostęp do menu jest z każdego poziomu serwisu to jaki cel spełniają kafle prezentujące te same treści? To miejsce lepiej wykorzystać na promocję ważnych treści, lecz ukrytych głębiej w strukturze. Stopka powiela to samo. Niestety nie znajdziemy w żadnym menu kontaktu. Jedyna opcja to przejście z modułu strony głównej (tak samo jak w przypadku „Dla mediów”). Idealnym rozwiązaniem byłoby skrócenie dość długiej strony poprzez zamieszczenie kontaktu jako atrakcyjnego elementu stopki oraz rozróżnienie architektury informacji w poszczególnych miejscach. W serwisie nie znajdziemy również żadnego formularza kontaktowego, co utrudnia i wydłuża ścieżkę kontaktu z Ministerstwem.
Nowoczesny design to jedna strona medalu, drugą jest responsywność serwisu. W końcu Ministerstwo Zdrowia kieruje swój przekaz również do użytkowników mobilnych, których z roku na rok jest coraz więcej. Zmiany układu są przemyślane, całość przegląda się przyjemnie. Jedynie podczas pierwszej wizyty chwilę zajmuje odnalezienie przycisku menu – jest dość słabo zauważalny poprzez wygląd mocno zbliżony do logotypu.Ministerstwo Zdrowia w końcu uzdrowiło swój wizerunek online. Przyjazna użytkownikowi i nowocześnie zaprojektowana strona internetowa jest dobrym krokiem w kierunku Ministerstwa otwartego na potrzeby pacjentów. Serwis spełnia swą funkcję informacyjną dla wszystkich grup docelowych. Zaimplementowano także szereg ułatwień i funkcjonalności (m.in. powiększanie czcionki, wersja dla osób niedowidzących, skróty klawiszowe). Jako jednostka odpowiedzialna za opiekę medyczną warto wysłać sygnał innym, że serwisy internetowe powinny być dostosowane również dla osób z problemami zdrowotnymi.
Artykuł został opublikowany w Interaktywnie.