Podsumowanie roku 2018 w branży UX

07 Styczeń 2019

Jakie trendy zdominowały branżę UX w 2018 roku?

Branża urządzeń mobilnych została wstrząśnięta w tym roku dość mocno przez wprowadzenie do smartfonów notcha, czyli wcięcia w górnej części ekranu oraz usunięcie przycisku home. Sprawiło to, że wielkość użytkowa ekranu wzrosła bez konieczności dalszego powiększania obudowy. Musiał zostać dostosowany do tego interfejs, w którym należy brać pod uwagę wcięcie. Jednocześnie na ekranach naszych przenośnych urządzeń, zagościły piękne fullscreenowe zdjęcia wysokiej rozdzielczości. Rezygnacja z ramki stworzyła też konieczność obsługiwania telefonu za pomocą gestów (przecież najnowsze urządzenia pozbawione są przycisku home). Aby to ułatwić projektanci posługują się mikro-interakcjami oraz motion designem. Animacje stanowią dla użytkowników podpowiedź, które opcje są dla nich dostępne oraz jaka jest relacja między poszczególnymi elementami. Kierunek rozwoju urządzeń mobilnych jasno wskazuje na utrzymanie się tego trendu.

Swój rozkwit przeżywają też filmy wideo, coraz chętniej wykorzystywane w webdesignie. Od wizerunkowych hero, przez animacje eksplanacyjne, aż do facebookowych live’ów. Format wideo wziął szturmem internet. Szczególnie teraz - w czasach, gdy nie wpływa to tak znacząco na szybkość ładowania się strony. Niewątpliwym atutem jest tutaj małe obciążenie uwagi u użytkowników. Do wyjaśnienia skomplikowanego procesu wystarczy teraz kilka animacji podpartych prostym opisem lub minutowe wideo.

Chociaż już w zeszłorocznych zestawieniach Blockchain mianowany był, jako murowany trend roku 2018, to nie zapisał się złotymi zgłoskami. Nadal potrzebujemy jeszcze czasu na ujarzmienie tej technologii. Powodem dla którego wspominam o Blockchainie w tym miejscu jest wzrost świadomości o nim w środowisku UX. Coraz częściej zaczyna się podejmować dyskusję na ten temat, czego pokłosiem są kolejne meetup’y oraz konferencje zapełniające nasze kalendarze.

Jakie trendy mają szansę zdominować branżę UX w 2019 roku?

Za granicą asystenci głosowi nie są już niczym nowym, prawie każdy z większych graczy w branży technologicznej sprzedaje już swoje urządzenie. Język polski nadal stanowi jednak spore wyzwanie, ze względu na dźwięki mowy oraz dużą wagę w akcentowaniu wypowiedzi. Stąd na naszym rynku nadal brakuje tych urządzeń. Bez wątpienia jest to kierunek rozwoju w branży technologicznej (dowodem jest chociażby niedawna aktualizacja na Adobe XD wspierająca projektowanie dla sterowania głosowego). Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku doczekamy się oficjalnej wersji Asystenta Google w języku polskim (obecnie oprogramowanie jest dostępne tylko dla wybranych użytkowników w Polsce). Dane wskazują, że w następnych latach czeka nas dalszy rozwój i wzrost na rynku asystentów głosowych oraz sterowania głosowego. Będzie to oznaczać konieczność częstszego mierzenia się z projektowaniem również pod interfejsy głosowe, ale z pewnością dostarczy nowych możliwości.

Jakie technologie (platformy, firmy) były największymi wygranymi w 2018?

Biorąc pod uwagę fakt, że Adobe XD pojawiał się w zeszłym roku bardzo często w kategorii buzzword’a w rozmowach między UX i UI Designerami, w tym można mówić o nim, jako o dużym wygranym. Firma z Kalifornii odkupiła chyba swój falstart z zeszłego roku. Ich produktowi nadal bardzo daleko od bycia idealnym, ale przejście na darmową licencję oraz ciągły rozwój pozwoliły na uplasowanie się całkiem wysoko w tegorocznych rankingach wśród projektantów. Oczywiście prym na świecie nadal wiedzie Sketch, ale w przyszłym roku być może hegemonia zostanie przerwana przez Adobe XD (chociaż najprawdopodobniej w następnym raporcie Interaktywnie.com, ktoś napisze pod tym pytaniem o błyskawicznie zyskującej popularność Figmie).

Jakich kompetencji z zakresu UX już teraz brakuje najbardziej?

User Experience jest skazane na ciągłe ewoluowanie, ponieważ musi ciągle dostosowywać się do zmieniających się potrzeb rynku. Technologia dawno już przestała być zamknięta w urządzeniach - teraz otacza nas i praktycznie cały czas wchodzimy z nią w jakąś interakcję. Sprawia to, że UX nie ogranicza się już do projektowania aplikacji czy serwisów internetowych. Obecnie konieczna jest szersza perspektywa skupiająca się nie na samym produkcie czy konkretnym kanale komunikacji z użytkownikiem, a na całości usługi. Chociaż największe zagraniczne firmy już od dawna właśnie tak postrzegają projektowanie, to odnoszę wrażenie, że nie przebiło się to jeszcze do świadomości polskich firm. Skutkiem czego, brakuje u nas kompetencji UX związanych z service designem.

Sebastian Roch
User Experience Specialist

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.