Podsumowujemy trendy w projektowaniu graficznym w 2017 roku

12 Grudzień 2017

Mijający rok skłonił nas do refleksji na temat trendów, które zdominowały lub miały zdominować sferę designu i UX. Niektóre z tych tendencji faktycznie nas zainspirowały i czekamy na ich rozwój w przyszłym roku. Inne uważamy ze mniej atrakcyjne, ale jesteśmy równie ciekawi ich losu w najbliższej przyszłości. Poniżej podsumowanie zespołu Crafton.

Trendy, które zdominowały rok 2017 w projektowaniu stron i aplikacji

Mijający rok 2017 ujawnił kilka ciekawych trendów w projektowaniu graficznym.  Jedna z tendencji to większe wykorzystanie potencjału tekstu i czcionek jako elementu wizualnego. Dominował bold oraz starannie wyselekcjonowane czcionki, co wpisuje się we wciąż obecne trendy minimalistyczne. Ciekawa, lecz czytelna czcionka pozwala czytelnikowi skupić się na treści, a tekst niesie wysokie walory estetyczne i jest przyjemny w odbiorze.

Kolejnymi trendami wizualnymi, które można było zaobserwować w mijającym roku, a które naszym zdaniem wpłynęły na doświadczenie użytkownika to pozorne przełamywanie zasad designu. Stopniowy powrót gradientów, tym razem w niekonwencjonalnych, jaskrawych połączeniach, wprowadzanie kontrolowanego chaosu, np. poprzez teksty pisane pod kątem, z góry do dołu, z dołu do góry były częstym elementem stron i aplikacji tworzonych w 2017 roku. Do trendu przełamywaniu konwencji można też dodać tworzenie wielopłaszczyznowych układów stron, gdzie elementy nachodzą na siebie w nowy sposób. Choć trend jest estetycznie atrakcyjny i innowacyjny, z punktu widzenia UX jest dość niekorzystny, gdyż potencjalnie utrudnia użytkownikom odbiór treści. Naszym zdaniem niska funkcjonalność skomplikowanych układów stron może wpłynąć na to, że trend ten nie utrzyma się długo wśród grafików i UX-owców. Poniżej przykład gradientów popularnych na stronach projektowanych w mijającym roku.

Na uwagę zasługuje też coraz częstsze wykorzystanie wideo w procesie brandingu i promocji treści. Internet staje się nieograniczony, a technologia coraz szybsza co sprawia, że wykorzystywanie wideo jest technicznie coraz prostsze. Do tego dochodzi rosnąca popularność wideoblogów, a ilość polubień i udostępnień treści wideo na kanałach typu Youtube, szczególnie wśród młodszych odbiorców pokazuje, że użytkownicy coraz częściej wolą obejrzeć ten sam materiał niż go przeczytać. Obserwacje mediów społecznościowych pokazujące coraz częstsze użycie mediów społecznościowych wskazują na to, że jest to tendencja, która będzie rosnąć w siłę.

Trendy, które miały zdominować rok 2017, ale w praktyce okazały się jedynie branżowymi "buzzwordami"

Według nas, najbardziej oczekiwanym trendem (w tym wypadku produktem) mijającego roku jest Adobe XD, nowe narzędzie do tworzenia prototypów stron. Program nie spełnił jednak naszych oczekiwań. Nadal brakuje w nim wielu funkcjonalności niezwykle przydatnych w procesie tworzenia makiet, np. użytkownik ma możliwość tworzenia butonów w formie symboli, jednak wszystkie z nich muszą mieć tę samą szerokość, niezależnie od długości tekstów jakie się na nich znajdują. Tak więc mimo tego, że niektóre z funkcjonalności i opcji oferowanych przez Adobe XD wydają się naprawdę atrakcyjne, to całość sprawia wrażenie narzędzia niedopracowanego, o chwiejnych podstawach. Wierzymy jednak w potencjał Adobe XD i czekamy na jego rozwój jako możliwego następcę Sketch’a, który ma ograniczony zasięg, przez to że nie jest dostępny dla wielu systemów operacyjnych jednocześnie.

Kolejnym szumnym buzzword’em roku 2017 była technologia VR i AR. Po sukcesie Pokemon Go oczekiwaliśmy, że technologie te na dobre zagoszczą na liście częstych i innowacyjnych praktyk dobrego designu. Jednak przykładów interesującego zastosowania tych technologii w roku 2017 było mniej niż można się było spodziewać. Nie wątpimy w to, że szerokie spectrum możliwości tych technologii w marketingu, biznesie, a nawet przemyśle na pewno spotęguje ich popularność w przyszłości. Jednak w roku 2017 wpływ VR i AR na trendy w projektowaniu był cały czas dość nikły.

Projekt, który wyróżnił się na polskim rynku

Jeden z ciekawszych projektów, które zwróciły naszą uwagę na polskim rynku to wykorzystujący nowoczesną technologię Funbot Tymbarka: https://funbot.tymbark.com/

Tymbarkowy FunBot opiera się na technologii AI - sztucznej inteligencji. Dzięki wbudowanemu algorytmowi, wirtualny Kapsel Tymbarka „potrafi” komentować zawartość załączonych fotografii, np. miejsc, przedmiotów, ludzi. Rozrywkowa kampania połączona jest z konkursem, a więc aktywny udział w zabawie ma też aspekt grywalizacji, stając się potencjalnie jeszcze bardziej atrakcyjny dla użytkowników. Pomysł Tymbarka jest wizualnie atrakcyjny, a także zachęca użytkowników do aktywnej interakcji ze stroną, przez co jest ona na pewno bardziej zapamiętywana. Zabawowy charakter strony zapewne pozytywnie wpływa też na odbiór produktu, jak i całej marki. Jesteśmy ciekawi czy atrakcyjny design i innowacyjna kampania Tymbarka przełożą się na wyniki sprzedażowe.

Trendy, które mogą zdominować rok 2018

Uważamy, że rok 2018 upłynie pod znakiem technologii. Na pewno należy zwrócić uwagę na rosnące zainteresowanie technologią Blockchain oraz na to jak wpłynie ona na sposób odbierania sieci i wchodzenia z nią w interakcje. Pojawienie się zdecentralizowanych baz danych z publicznym dostępem na pewno zmieni to jak podchodzimy do interakcji z serwisem. Pojawi się też potrzeba nowych interfejsów obsługujących tę technologię, ponieważ obecnie jeszcze sprawia ona wrażenie skomplikowanej i mało przystępnej dla grupy odbiorców nie będącej ekspertami. Za Blockchainem idzie idea otwartości i przejrzystości w wymianie informacji i dóbr, a więc można spodziewać się, że przejrzystość będzie też grała większą rolę niż teraz w procesie projektowania, nawet w serwisach nie wykorzystujących publicznego Blockchaina. Dodatkowo rosnąca popularność kryptowalut sprawi, że będzie trzeba zrewidować procesy zakupowe w serwisach i interfejsy, na których się opierają.

Wzrost zaawansowania technologicznego będzie też na pewno widoczny w procesie zastosowania AI czyli sztucznej inteligencji. Serwis Spotify już w 2017 zaczął wdrażać ciekawe pomysły interfejsów i funkcjonalności opartych na AI. Na uwagę zasługuje tu funkcja Wrapped, w której lista utworów tworzona jest za pomocą algorytmu, które kalkuluje nasze wybory muzyczne w minionym roku i optymalizuje ją, dostosowując do naszych gustów i eksperymentów muzycznych. Uważamy, że trend AI podobnie jak i inne trendy technologiczne w roku 2018 będą rosły w siłę.

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.