Projektowanie sklepów internetowych - Jak stworzyć profesjonalny sklep?

16 Czerwiec 2019

Projektowanie sklepów internetowych wymaga szczególnie rozwiniętych kompetencji i doświadczenia. Zaplanowanie całej struktury sklepu, ścieżek zakupowych, a także kategorii, podkategorii i rozmieszczenia wszystkich elementów ma ogromny wpływ na użyteczność i odczucia potencjalnych klientów. Konwersja, jaką osiągnie sklep po rozpoczęciu wykorzystywania zaimplementowanego rozwiązania ma ścisły związek z User Experience i odczuciami, jakie ma każdy użytkownik. Jak zaprojektować sklep internetowy, który jest wygodny i sprzedaje?

Projektowanie sklepów internetowych - Dlaczego agencja interaktywna?

Projektowanie sklepów internetowych przez naszą agencję interaktywną w Poznaniu to pewność otrzymania wiedzy stojącej za doświadczeniem z różnych branży. Setki badań UX, serwisów internetowych i innych produktów interaktywnych, przy których pracowaliśmy sprawiły, że możemy zaproponować rozwiązania szyte na miarę i dopasowane do przyzwyczajeń użytkowników z konkretnej grupy docelowej klienta.

Użyteczność w sklepach internetowych wpływa bezpośrednio na wyniki sprzedażowe, gdyż skraca drogę klienta chcącego przejść od momentu, gdy odbył pierwszą interakcję ze sklepem aż do momentu zakupu. Przykładowo sklep, który nie odpowiada na potrzeby użytkownika, posiada źle nazwane kategorie, nieintuicyjne menu, a dojście do koszyka i sfinalizowanie transakcji to seria prawie niekończących się kliknięć, nieprzyjaznych barw i podobnych przeszkód. Projektowanie sklepów internetowych pod potrzeby użytkownika natomiast charakteryzuje się dbałością o prostotę sklepu, łatwą dostępność wszystkich informacji, a także skrócenie drogi zakupowej klienta do kilku kliknięć, które zajmą mu tylko chwilę.

Tworzenie sklepów internetowych i programowanie - Jak stworzyć profesjonalny sklep?

E-commerce i tworzenie sklepów internetowych wymaga od klienta dokonania co najmniej kilku wyborów, które wpłyną na koszty, użyteczność i możliwości implementacji rozbudowanych funkcjonalności w przyszłości. Zależnie od decyzji, obsługa i dalszy rozwój sklepu będą wyglądały nieco inaczej. Słusznie uważa się, że każde z wymienionych powyżej rozwiązań jest dobre, gdy zostanie odpowiednio uzasadnione w kontekście biznesowym.

Dedykowany sklep internetowy - Rozwiązanie rozważane często jako jedno z pierwszych przy budowie swojego sklepu i wejściu na rynek handlu internetowego. Wiąże się ono z dokładnym określeniem swoich oczekiwań, zdecydowaniem się na dane funkcjonalności i niekiedy przeprowadzeniem badań UX, które pokażą przyzwyczajenia i oczekiwania potencjalnych klientów w stosunku do produktu interaktywnego. Następnie następuje projektowanie sklepu internetowego i rozpoczęcie kodowania przez zespół programistów. Proces w takim wypadku może trwać nawet kilka miesięcy w zależności od stopnia zaawansowania sklepu.

Należy pamiętać, że przy tego rodzaju rozwiązaniu zalecane jest utrzymywanie sklepu internetowego, jego systemu, a także aktualizacje z biegiem czasu. Dzięki temu cała witryna może zachować bezpieczeństwo i działać dokładnie tak, jak wymaga tego klient. Dedykowane rozwiązanie charakteryzuje się praktycznie nieograniczonymi możliwościami w zakresie rozwoju oprogramowania. Zazwyczaj jedynie budżet i terminy stanowią jakiekolwiek ograniczenie, gdyż technologia daje ogromne pole manewru. Nasza agencja interaktywna w Poznaniu posiada zespoły, które już nieraz radziły sobie świetnie z najtrudniejszymi wyzwaniami.

Jednocześnie tego rodzaju rozwiązanie cechuje się stosunkowo dużymi kosztami i czasem wdrożenia. Pomoże nam także zrobienie wszystkiego, co w naszych siłach, aby znaleźć możliwie najlepszą agencję interaktywną. Wtedy nasze szanse na sukces w branży się zwiększą, a ryzyko błędów spadnie. Najwięksi producenci i sprzedawcy często doceniają elastyczność rozwiązania, jakim jest dedykowany sklep internetowy i dokonują inwestycji wiedząc, że daje im ona ogromne pole możliwości w kontekście zmian w przyszłości i dalszej rozbudowy. Bezpieczeństwo z powodu zastosowania autorskiego rozwiązania także jest zazwyczaj znacznie większe niż przy zastosowaniu innych opcji. Doskonałym przykładem jest nasza realizacja z portfolio dla firmy Trefl (https://sklep.trefl.com/). Nasze doświadczenie zaprocentowało podczas współpracy, a skutek to w pełni użyteczny i dostosowany do potrzeb użytkownika, zaprojektowany ze starannością o każdy szczegół sklep internetowy.

Projektowanie sklepów internetowych - Jak stworzyć profesjonalny sklep, agencja interaktywna poznań, zaawansowane sklepy internetowe

Wordpress i WooCommerce, czyli jedno z rozwiązań open source

Popularnym rozwiązaniem zarówno wśród dużych firm, jak i sektora małych i średnich przedsiębiorstw są rozwiązania open source. Należą do nich między innymi Wordpress i WooCommerce, lecz można spotkać się także z Presta Shop, czy Magento. Najpopularniejsze z nich to nadal Wordpress i WooCommerce, a ich zastosowanie chwali sobie niezliczona ilość organizacji.

Niekiedy można usłyszeć, że profesjonalny sklep internetowy nie może zostać zaprojektowany i zbudowany na oprogramowaniu open source. Rzeczywistość pokazuje zupełnie coś innego udowadniając, że zgrany zespół projektantów UX i programistów potrafi przy tego typu rozwiązaniu wykonać nawet największe sklepy. Oczywiście samo zlecenie pracy i wykorzystanie kompetencji agencji przy zamówieniu rozwiązania opartego o open source nieco zmniejsza koszty wykonania i czas wdrożenia. Jednocześnie jednak z powodu popularności samego systemu i jego znajomości przez dużą liczbę osób z branży, narażona jest na nieznacznie większą liczbę ataków hakerskich.

Zaletą może być też mnogość gotowych do wykorzystania wtyczek ułatwiających wiele czynności poczynając od umieszczenia ikon i odnośników do mediów społecznościowych w dopasowanych miejscach aż po usprawnienie płatności i ścieżki zakupowej. Nie zwraca się jednak uwagi, iż duża ich liczba posiada tylko podstawowe funkcje i dodatki, a każde rozszerzenie kosztuje. Jeżeli natomiast nie wymaga dużych inwestycji, konieczna jest wtedy edycja takiej wtyczki przez wykwalifikowanego programistę. Zdarza się, że modyfikacja wtyczki jest bardziej kosztowna niż stworzenie podobnej od nowa. To jeden z argumentów stojących za tym, by przed uruchomieniem prac nad sklepem internetowym dokładnie przeanalizować różne możliwości i skonsultować potrzeby biznesowe z agencją kreatywną. Jeżeli bowiem podejmiemy złą decyzję na tym etapie, może uruchomienie sprzedaży i początkowy jej etap będzie kosztował nas stosunkowo mało, lecz rozwój okaże się niemożliwy.

Gotowa platforma do sklepów internetowych SaaS

Platforma SaaS to rozwiązanie, które pomaga w początkowej fazie rozwijać esklep na przyzwoitym poziomie przy niskich kosztach. Zdejmuje to z przedsiębiorcy ciężar utrzymania całego oprogramowania sklepu internetowego, jak ma to miejsce przy powyższych opcjach, lecz jednocześnie może uniemożliwić rozwój sklepu. Implementacja różnych funkcjonalności może przewyższać budżet, a czas wdrożenia może się wydłużać. Przy prowadzeniu sklepów internetowych o bardzo niestandardowych produktach stworzenie środowiska do rozwoju może stanowić tam wyzwanie. Rozwiązanie wymusza na nas także zależność od dostawcy pod względem technicznym i użytkowanego serwera. Wykorzystanie oprogramowania tego rodzaju powinno być uzasadnione biznesowo, a w sytuacji, gdy klientowi zależy na użyteczności, user experience i całkowicie indywidualnym projekcie, powinien przedyskutować ze specjalistami wszystkie opcje. Dopiero poznanie różnych perspektyw pozwala dokonywać przemyślanego i opłacalnego wyboru.

Projektowanie sklepów internetowych - Jak to się odbywa?

Mimo, że projektowanie sklepów internetowych i ich programowanie w następnym etapie odbywa się w naszym biurze w Poznaniu, pracujemy dla klientów z różnych części świata. Nasze drugie biuro mieści się na Bliskim Wschodzie, gdzie dostarczamy najwyższej klasy usługi programistyczne i z zakresu User Experience. Współpraca zdalna nie stanowi dla nas problemu.

Tworząc sklepy internetowe trzeba pamiętać szczególnie o kilku aspektach. Nauczyliśmy się tego przy wielu realizacjach i doświadczeniu w ecommerce. Giacomo Conti (https://giacomo.pl/) i #zasmakujradości (https://zasmakujradosci.pl/) to dwa serwisy, przy których tworzeniu towarzyszyło sporo optymalizacji, rozwiązań mających na celu zwiększenie sprzedaży i podniesienie wskaźnika konwersji.

Prostota i intuicyjność rozwiązań - Tworzenie sklepów internetowych wymaga wiedzy o tym, że czasem im mniej skomplikowanych rozwiązań, tym lepiej dla klienta końcowego i jego ścieżki zakupowej. Niekiedy bardzo cenne będzie zadbanie o odpowiednie nazywanie kategorii, strukturę informacji, treści, sposób prezentacji produktów, rozszerzenie możliwości dokonywania płatności i wdrożenie większej ilości sposobów przesyłki. Tego typu udoskonalenia natomiast czasem trzeba będzie wprowadzać kosztem zbyt wielu elementów graficznych, czy szaty graficznej.

Pamięć o branży, w której działa sklep - Każda branża i sklepy internetowe z nią związane posiadają konkretną szatę kolorystyczną i standardy, które kojarzą użytkownicy. To sprawia, że tworząc sklep internetowy i prezentując poszczególne produkty warto mieć na względzie innych konkurentów. Przykładowo odejście od odcieni różu w branży kosmetycznej w stronę barw ciemnych i w mniejszym stopniu kojarzonych z branżą (granat, szarości) może odwrócić uwagę użytkowników i zmniejszyć ich zaufanie do witryny.

Badania pomagają wyciągnąć wnioski - Jeżeli nie jesteśmy pewni trafności decyzji związanych z konkretnymi funkcjonalnościami w sklepie lub jego wyglądem, zdecydujmy się na badania UX. Dzięki badaniom User Experience sprawdzimy nasze pomysły na danej próbie osób z grupy docelowej i dobierzemy rozwiązania, które sprawdzą się w przypadku naszego sklepu internetowego. Jak wybrać badania, które pokażą najpotrzebniejsze z punktu widzenia wyników? Chętnie o tym porozmawiamy doradzając najkorzystniejszą opcję.

Tekst pomógł zapoznać się z różnymi rozwiązaniami dostępnymi przy wchodzeniu na rynek sprzedaży w internecie. Każde z rozwiązań rozważyliśmy pod względem elastyczności i możliwości projektowania sklepu internetowego. Dzięki temu świadomość każdego czytelnika wzrasta, a rozmowa na temat projektu odbywa się w doskonałej atmosferze pełnej zrozumienia i dobrych intencji. Zapraszamy do kontaktu i przedstawienia swoich oczekiwań. Mamy nadzieję, że wybór okaże się znacznie prostszy niż wydawał się na początku poszukiwań.

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.