Projektowanie stron, a badania - O co trzeba zadbać?

30 Maj 2019

Projektowanie stron i innych produktów interaktywnych wymaga szeregu umiejętności i kompetencji, które dopiero wykorzystane razem dają korzyść biznesową w postaci lepszych wyników firmy. Użytkownicy wchodząc na dany serwis internetowy lub stronę już od początku zazwyczaj wiedzą o tym, jaką akcję chcą podjąć lub co uzyskać. Zadaniem projektantów jest takie zaplanowanie całej struktury, funkcjonalności i innych, nawet najmniejszych elementów, aby użytkownik z danej grupy docelowej sprawnie osiągnął swój cel.

Badania w projektowaniu stron internetowych - Jaką odgrywają rolę?

Bez względu na to, czy weźmiemy pod lupę projektowanie stron internetowych, czy projektowanie innych produktów interaktywnych, badania odgrywają w całym procesie znaczącą rolę. Dokładnie tak, jak wspomnieliśmy wcześniej, zadaniem projektantów UX jest między innymi tak zaplanować cały serwis i jego szczegóły, aby użytkownik z danej grupy łatwo osiągnął swój cel. Pamiętajmy jednak, że nie każdy konsument na rynku zachowuje się w taki sam sposób.

Zależnie od grupy docelowej dana grupa użytkowników będzie miała inne preferencje i oczekiwania w stosunku do serwisów. Osoby nieświadome i mniej biegłe w działaniu w internecie potrzebują innych funkcjonalności i designu niż świadomi i biegli w wyszukiwaniu informacji Millenialsi. Inna szata graficzna może spodobać się nastolatkom, inna mężczyznom po czterdziestce, a jeszcze inna matkom. Wybory każdego z nas podyktowane są ogromną ilością doświadczeń, bodźców i emocji, które dobry badacz UX odczyta często jedynie za pomocą badań UX. Dzięki nim natomiast będzie w stanie wprowadzić takie zmiany w projekcie strony, aby uzyskać najbardziej zoptymalizowany i dopasowany do konkretnej grupy odbiorców efekt.

Zdarza się także, że projektowanie stron pod względem User Experience w software house’ie polega w dużej mierze na edycji dotychczasowego projektu i skonstruowaniu zaleceń do wdrożenia przez klienta. Wtedy można posłużyć się dogłębną analizą danych zastanych o użytkownikach, jeżeli firma wcześniej dbała o ich odpowiednie zbieranie i przechowywanie. Zaproponowany końcowo design produktu powinien w następnym etapie znacząco wpłynąć na użyteczność strony lub aplikacji internetowej.

Bez badań agencje interaktywne nie byłyby w stanie zaproponować i zaprojektować designu produktu interaktywnego, o którym mogłyby powiedzieć, że spełnia swoją rolę najlepiej, jak może. Trudno jest zaprojektować coś, z czego nie wiemy, jak chcą korzystać użytkownicy. Każdy projektowany przez nas serwis internetowy oparty jest o struktury i praktyki zdobywane podczas setek badań i wielu lat doświadczenia.

Projektowanie stron, a badania - O co trzeba zadbać?, kodowanie stron internetowych, budowa serwisów internetowych

User Experience Design - Definicja

User Experience Design to dziedzina, która skupia się na projektowaniu produktów interaktywnych w taki sposób, aby już samo korzystanie z nich satysfakcjonowało użytkowników i dostarczało im dużej ilości pozytywnych doświadczeń. Interakcja z produktem skoncentrowanym na użyteczności daje przyjemność, a użytkownik wchodząc na taki serwis porusza się tak, jakby robił to wcześniej setki razy. Płynnie znajduje interesujące go informacje, kupuje upragnione produkty lub dokonuje innej akcji, jaką sobie zaplanował.

Kilka najważniejszych elementów designu strony internetowej, na które warto zwrócić uwagę

Istnieje co najmniej kilka elementów w designie strony, które należy wziąć pod uwagę projektując użyteczny serwis www. Zapominając o chociażby jednym z nich można znacznie zmniejszyć zainteresowanie użytkowników, utrudnić im drogę do dokonania konwersji lub zmniejszyć ich przyjemność z całej interakcji. Jakie to elementy?

  • Odpowiednio rozplanowana przestrzeń
  • Wygodne i intuicyjne menu nawigacyjne
  • Widoczne miejsce lub podstrona z informacjami o firmie
  • Dane do kontaktu i jak najkrótsza droga do niego
  • Różne i starannie rozmieszczone CTA (Call To Action)
  • Uwzględnione narzędzie do poszukiwania konkretnych informacji w witrynie
  • Dopracowana stopka produktu interaktywnego

Dopiero, gdy zadbamy o każdy z elementów designu mamy duże szanse powodzenia w projekcie strony internetowej. Brak zaplanowanej przestrzeni mógłby sprawić, że informacje na stronie są nieczytelne. Nowoczesne, choć nieznane dla użytkowników menu nawigacyjne może ich wprowadzać w błąd i decydować o szybszej rezygnacji z dalszych poszukiwań. Brak informacji o firmie i danych do ewentualnego kontaktu obniża zaufanie potencjalnych klientów. Brak wezwań do działania natomiast może sprawić, że konsument nie będzie wiedział, w którym miejscu kliknąć, aby doprowadzić do pożądanej akcji witryny.

Proces projektowania produktów interaktywnych - Design serwisów i stron internetowych

Projektowanie stron i innych produktów interaktywnych często wymaga usystematyzowanego procesu. Pozwoli to uporządkować wszystkie obowiązki, które się pojawiają.

  1. Generowanie pomysłów na cały proces
  2. Analiza zebranych i wymyślonych pomysłów
  3. Opracowanie koncepcji, konsultacje i dobór odpowiednich metod badawczych UX
  4. Analiza biznesowa dotychczasowych materiałów i informacji
  5. Przeprowadzenie badań na rynku i testów, które pozwolą na zebranie wyczerpującej ilości danych
  6. Realizacja projektu na podstawie zebranych materiałów i danych
  7. Wdrożenie projektu serwisu, strony internetowej lub innego produktu interaktywnego
  8. Analiza wyników finansowych i marketingowych

Przesunięcie kolejności omawianych obowiązków i etapów może spowodować więcej chaosu i opóźnienia, których nie zakładaliśmy na początku. Warto więc korzystać z uporządkowanej metodologii i sprawnie przechodzić od jednego punktu do drugiego.

projektowanie stron internetowych, projektowanie aplikacji, Poznań

Projektowanie w metodologiach Agile

Projektowanie serwisów, stron i aplikacji wbrew pozorom może odbywać się, gdy w danej agencji interaktywnej ma miejsce praca zwinna. Należy jednak pamiętać, że szczególnie w SCRUM’ie (SCRUM - Iteracyjne i przyrostowe ramy postępowania ang. freamwork zgodne z SCRUM Guide) praca projektantów powinna być zaplanowana bardzo dokładnie, a jednocześnie warto dopasować ją do cyklu pracy programistów, aby cały projekt i jego wykonanie przebiegało bez większych zakłóceń. Kluczem do osiągnięcia wyników, jakich oczekujemy jest odpowiednia organizacja zadań, czasu i procesów, które pomogą zespołom wzajemnie ze sobą współpracować.

Uporządkowanie procesów pomaga zadbać o odpowiednią kolejność. Przykładowo projektowanie interfejsów użytkownika w aplikacji www odbywa się w sprincie poprzedzającym implementację tego rozwiązania przez programistów w firmie.

Najpopularniejsze metody badań - Projektowanie stron internetowych według najwyższych standardów

Badania fokusowe - Badania powszechnie zwane fokusami należą do jednych z najpowszechniej stosowanych. To właśnie one kojarzą się najczęściej z odpowiednim badaniem użyteczności stron internetowych i projektowaniem nowych rozwiązań. Zogniskowany wywiad grupowy to metoda jakościowa, która polega na rozmowie moderatora i kilku uczestników badania w specjalnie przeznaczonym w tym celu pomieszczeniu. Uczestnicy wyselekcjonowani są podczas rekrutacji w taki sposób, aby ich poglądy odzwierciedlały te, które mogliby mieć przyszli użytkownicy rozwiązania. Konieczna jest przy nich obecność moderatora, który przygotowuje przebieg i pytania, jakie będzie zadawał grupie.

Badania kwestionariuszowe - Badania zwane inaczej ankietowymi stosowane są równie często, co powyższe fokusy. Polegają one na przedstawieniu wybranej grupie respondentów wystandaryzowanego kwestionariusza. W większości przypadków dokument skonstruowany jest w taki sam sposób dla każdego z uczestników, a wyniki przy zachowaniu odpowiednich warunków mogą pozwolić na wyciągnięcie wielu wniosków. Kolejny etap wtedy, jakim jest wyciągnięcie wniosków i projektowanie stron, serwisów lub innych produktów skutkuje lepszymi efektami. Istnieje wiele metod przeprowadzania wspomnianych badań, gdyż można robić to zarówno na miejscu, jak i zdalnie.

Pogłębione wywiady indywidualne (IDI) - Metoda, jak wielu może się domyślać, polega na rozmowie w cztery oczy między badanym i badaczem UX. Podczas tego typu konwersacji respondent poddawany jest pytaniom, które badają jego potrzeby, przyzwyczajenia i preferencje. Wspomniana rozmowa może trwać kilka godzin, co skutkuje dokładną wiedzą, na którą kładziemy nacisk w badaniach jakościowych. Najczęściej sesja jest nagrywana i analizowana później w liczniejszym gronie badaczy, aby uzyskane dane były w większym stopniu obiektywne, a wnioski z możliwą jak najmniejszą skalą błędu.

Analiza danych zastanych - Nasz software house w Poznaniu jest pełen specjalistów, którzy są gotowi w każdej chwili, aby przeprowadzić dogłębną analizę danych zastanych. Polega ona na wykorzystaniu zbieranych przez klienta wcześniej informacji o użytkownikach i potencjalnych klientach do wyciągnięcia wniosków i zarekomendowania konkretnych rozwiązań na stronie, serwisie lub aplikacji internetowej.

Istnieje też dużo innych rodzajów badań użyteczności. Krótka konsultacja z jednym ze specjalistów z naszej agencji interaktywnej pozwoli znaleźć optymalne rozwiązanie i dopasować ofertę do możliwości, a także oczekiwań klienta. Nie można nie zauważyć, że badania User Experience mają ogromny wpływ na skuteczność przyszłej strony internetowej, a co za tym idzie, wyniki firmy w dłuższej perspektywie. Mając dane o grupach docelowych klientów, ich przyzwyczajeniach, nawykach i potrzebach jesteśmy w stanie uszyć produkt interaktywny na miarę.

Badania i projektowanie stron internetowych - Kwestie do przemyślenia

Powiązanie badań UX i skuteczności przyszłego projektu strony internetowej wymaga chwili zastanowienia się nad poniższymi kwestiami. Warto zadbać, aby nie umknęły one niczyjej uwadze w firmie przed rozpoczęciem kolejnego projektu.

  • Cele, jakie osiągniemy przeprowadzając badania użyteczności
  • Elementy, które muszą znaleźć się w produkcie końcowym
  • Proces projektowania dopasowany do stosowanej metody zarządzania całym projektem
  • Rodzaje badań i wyselekcjonowanie tego, który ma największe szanse na przedstawienie najbardziej opłacalnych z punktu widzenia danych

Zwracając uwagę na wszystkie aspekty mamy większe szanse na osiągnięcie sukcesu. Pamiętajmy jednak, że specjalistyczna wiedza dotycząca User Experience to nadal rzadkość w Polsce, a zdobycie jej wymaga doświadczenia przy wielu zróżnicowanych projektach. Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

 

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.