PWA, a doświadczenia użytkownika - Mobile Experience

04 Maj 2019

Żyjemy w czasach, w których konkurencja na rynku rozwiązań interaktywnych rośnie, a przyzwyczajenia użytkowników nieustannie się zmieniają. Sytuacja wymaga na firmach dostosowanie się do preferencji i oczekiwań, które są przed nimi stawiane przez potencjalnych klientów. PWA, czyli Progressive Web Apps to jeden z najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych sposobów na zwiększenie użyteczności serwisów i Mobile Experience potencjalnych klientów.

PWA (Progressive Web Apps) - Co to jest?

PWA to aplikacja webowa, która jest napisana z wykorzystaniem nowoczesnych technologii programowania. Bardzo ciekawym jej aspektem jest fakt, że na pierwszy rzut oka przypomina stronę internetową i uruchamia się dokładnie tak, jak ona. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że już po chwili użytkowania można zauważyć jej funkcjonalności i odpowiednio skategoryzować. Taka witryna musi udostępniać specjalny, skonstruowany manifest, który zawiera adres ikony aplikacji. Konieczne jest także spełnienie warunku polegającego na tym, aby aplikacja www działała w określonym stopniu offline, czyli bez dostępu do internetu.

Jak wspomniana aplikacja webowa poprawia Mobile Experience użytkowników?

Doświadczenia użytkownika mogą być lepsze, gdy witryna posiada intuicyjny interfejs, funkcjonalności pozwalające łatwo dokonać pożądanych akcji i szybkość, która pozwala na dotarcie w oczekiwane miejsce już po kilku sekundach. Obecnie żyjemy w świecie, w którym zdecydowana większość użytkowników zaczyna poszukiwać informacji za pomocą urządzeń mobilnych. Konsumenci za pomocą smartfonów przeszukują internet, robią zakupy, zamawiają usługi i kontaktują się ze sobą. Google natomiast w 2016 roku zanotowało, że 60% wszystkich zapytań użytkowników pochodziło z urządzeń mobilnych. Przyczyniło się to do powstania tak zwanego Mobile First Index, czyli znaczącej roli dopasowania witryny do smartfonów na wynik organiczny w wyszukiwarce.

Aplikacja webowa tego rodzaju pozwala na łatwe, szybkie i intuicyjne poruszanie się w dedykowanym sklepie internetowym lub innym portalu, który odwiedzi użytkownik. Słusznie mówi się, że w pewnych przypadkach stanowi słuszny i efektywny środek zastępczy dla aplikacji mobilnej. Dzięki zakodowaniu aplikacji webowej PWA użytkownicy mogą wejść na witrynę i korzystać z jej funkcjonalności bez konieczności ściągania kolejnego pliku na telefon. Wszystkie akcje wykonują bezpośrednio w przeglądarce.

Zalety zastosowania Progressive Web Apps dla firm

  • Szybkość wpływająca na satysfkację użytkownika
  • Może wyświetlać powiadomienia użytkownikom
  • Bez problemu działa w tle oraz w trybie offline
  • Ma możliwość wykorzystywania takich możliwości urządzenia jak aparat, geolokalizacja, nawigacja dotykiem palców i inne
  • Użytkownik może mieć opcję, aby zainstalować aplikację webową na swoim pulpicie

Co sprawia, że dedykowane aplikacje internetowe są tak atrakcyjne? Jak zaprogramować taką aplikację?

Dedykowane aplikacje internetowe wymagają szczególnej technologii, aby spełnić oczekiwania odbiorców i firmy, która zdecydowała się na skorzystanie z rozwiązania. Podczas ich budowy najczęściej wykorzystuje się biblioteki języka JavaScript. Należą do nich takie technologie jak React,js, w którym nasz software house także jest w stanie zaprogramować najwyższej jakości produkty interaktywne.

Przy PWA wykorzystuje się także Vue.js, Angular oraz dodatkowy plik manifestu. Wszystko pieczętuje technologia Service Workerów, która umożliwia działanie w tle przeglądarki i bez dostępu do internetu na danym urządzeniu. Weryfikacja PWA ma miejsce za pomocą narzędzia ułatwiającego weryfikację punktów (PWA Checklist), którym jest Google Lighthouse.

PWA, a doświadczenia użytkownika - Mobile Experience

Sklepy internetowe i PWA - Jakie są korzyści z wdrożenia?

PWA zaskarbiło sobie nawet właścicieli sklepów internetowych i osoby planujące rozpocząć razem ze swoja firmą sprzedaż w sieci. Nic dziwnego, gdyż tego rodzaju platformy są w stanie dużo zyskać na rozwiązaniu. Korzyści wykorzystania Progressive Web Apps to idealna furtka dla E-Commerce.

  • Daje możliwość zastosowania jednej aplikacji na wiele urządzeń (Mobile, Desktop)
  • Przyspiesza reakcje strony i jej czas ładowania nawet kilkukrotnie
  • Przyjazne i użyteczne interfejsy użytkownika dają znacznie większą wygodę
  • Wywołanie wiele większego zaangażowania przeszłych i obecnych klientów poprzez możliwe pokazywanie powiadomień push i instalacji ikony na ekranie
  • Uwzględnienie Mobile First Index
  • Możliwość pokazywania umieszczonych w aplikacji informacji na znacznie więcej sposobów

Dedykowana aplikacja tego rodzaju oznacza dla sklepu internetowego tak samo dużo korzyści ściśle technologicznych. To z nimi styka się wielu sprzedawców zarówno przy zaczynaniu, jak późniejszym rozwijaniu sprzedaży.

  • Mniejsze niż przy wielu innych rozwiązaniach obciążenie serwera
  • Niezależność od oprogramowania zarządzającego sklepem internetowym
  • Korzystna optymalizacja wielkości przesyłanych przez nas danych
  • Komunikacja tylko i wyłącznie przez protokół HTTPS, która zapewnia zwiększenie bezpieczeństwa

Innowacyjna technologia, jaką niewątpliwie jest PWA przyjęła się w branży i stworzyła okazję do budowania większych przewag konkurencyjnych przez sprzedawców. Wykorzystywana przez coraz większą ilość firm w e-commerce spodziewa się dalszych wzrostów. Mówi się, że Progressive Web Apps to nowa era Mobile Experience i odczuć użytkowników, lecz dopiero czas pokaże, czy specjaliści rzeczywiście mają rację.

agencja interaktywna poznań, badania user experience, aplikacje interentowe

A może aplikacja mobilna? - Zalety i wady wykorzystania

Znamy już zalety i rozległe możliwości PWA i wiemy, w jaki sposób różnią się one od aplikacji mobilnych. Warto jednak wspomnieć, że przy odpowiednim uzasadnieniu biznesowym to aplikacja mobilna może okazać się odpowiednim rozwiązaniem. Często dopiero konsultacja z agencją interaktywną daje klientom pełną perspektywę i pogląd na to, co ma szanse w największym stopniu spełnić oczekiwania użytkowników. Jakie są wady i zalety aplikacji mobilnych?

Zalety:

  • Sprawne działania nawet przy braku sprawnego połączenia internetowego - Podobnie jak PWA, aplikacja mobilna może działać w trybie offline, co jest szczególnie przydatne szczególnie dla użytkowników, którzy mają niestałe połączenie z siecią.
  • Bezpieczeństwo - Umieszczenie zaprogramowanej aplikacji mobilnej w iStore lub Google Play wymaga spełnienia co najmniej kilku dodatkowych wymagań związanych z bezpieczeństwem. Powszechnie uważa się to za zwiększenie standardów bezpieczeństwa.
  • Personalizacja i łatwa zmiana ustawień przez użytkownika - Konsument korzystający z aplikacji mobilnej w szczególnych przypadkach ma możliwość intuicyjnie dopasować stylistykę aplikacji do swoich preferencji i upodobań.
  • Mikropłatności i zarabianie - Wspomniane produkty interaktywne umożliwiają skuteczne zastosowanie mikropłatności i stosunkowo łatwe dokonywanie zakupów przez użytkowników.

Wady:

  • Kompatybilność - Technologie webowe charakteryzują się nieco większą kompatybilnością z różnego rodzaju oprogramowaniem na urządzeniach. Aplikacje mobilne wymagają dopasowania ich systemu zarówno do Androida jak do IOS. Jeżeli taka aplikacja zostanie wykonana na jeden system, użytkownicy korzystający z innego nie będą mieli możliwości wykorzystania jej.
  • Konieczność instalacji i aktualizacji - Dużym wyzwaniem może okazać się konieczność przekonania użytkownika, że aplikację warto ściągnąć na swoje urządzenie. Nie jest to takie łatwe, szczególnie w czasach, gdy potencjalni klienci oczekują realnej wartości, którą otrzymają zaraz po ściągnięciu produktu. Tylko zapewniając ją możemy liczyć na dobre rezultaty. Potencjalni klienci muszą także aktualizować wspomnianą aplikację mobilną, aby móc wykorzystywać potencjał nowych, powstających funkcjonalności.
  • Koszt - Pisanie aplikacji na urządzenia mobilne wymaga dużo większych kompetencji, a sam proces produkcyjny jest zazwyczaj bardziej skomplikowany niż w przypadku aplikacji webowych. To natomiast kolejny argument za tym, aby dokładnie przeanalizować uzasadnienie biznesowe i skorzystać z konsultacji z software housem przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Wybór idealnie dopasowanego produktu interaktywnego często możliwy jest po dokładnej analizie lub badaniach UX. Zarówno przy aplikacjach mobilnych, jak aplikacjach internetowych wykorzystanie technologii danego rodzaju powinno być silnie uargumentowane i atrakcyjne długoterminowo z biznesowego punktu widzenia.

Nie ulega wątpliwościom również fakt, że PWA odpowiada na oczekiwania użytkowników w sposób korzystny i łączy w sobie zalety obu rozwiązań interaktywnych. Dzięki temu to właśnie Progressive Web Apps mogą być kolejnym krokiem w rozwoju zarówno dużych, jak średnich przedsiębiorstw. Witryny internetowe, które są najlepiej dostosowane do konsumenta i użyteczne pod względem User Experience mają największą szansę na sukces i zdobycie zainteresowania grupy docelowej. PWA natomiast pomaga wprowadzić odczucia potencjalnych klientów często na wyższy poziom niż inne rozwiązania.

Nasze doświadczenie - Lata skutecznego projektowania interfejsów i wszelkich produktów interaktywnych

Swoje doświadczenie pokazujemy nieustannie tworząc nowe case studies ze współpracy z klientami, którym zdołaliśmy pomóc w konkretnym aspekcie wizerunkowym lub biznesowym. Wiele realizacji aplikacji webowych, stron www, a także serwisów dla sektora bankowego pozwoliło wykorzystać wyniki badań UX i wiedzę zespołu profesjonalistów do wypracowania doskonale dopracowanych rozwiązań.

Technologie, jakie wykorzystujemy w naszej agencji interaktywnej to głównie Laravel, PHP, JavaScript, VueJS i React Js. Dzięki najlepszym programistom i wysokiej jakości kodu jesteśmy w stanie zadowolić nawet najbardziej wymagających klientów zarówno z Polski, jak innych krajów europejskich, Stanów Zjednoczonych i Bliskiego Wschodu. Budowane na przestrzeni lat kompetencje skutkują wykonaniem projektów i procesami wewnętrznymi w firmie na najwyższym poziomie. Skontaktuj się z nami, aby otrzymać dopasowaną do potrzeb ofertę lub przedyskutować możliwości współpracy.

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.