WordPress czy dedykowany CMS? - Wady i zalety rozwiązań

01 Kwiecień 2019

Decydując się na stronę lub aplikację internetową jednym z pierwszych pytań, jakie pojawia się często po stronie klienta dotyczy tego, czy lepszy w jego przypadku okaże się dedykowany system CMS, czy skorzystanie z Wordpressa. Wbrew pozorom nie ma jednej odpowiedzi, która byłaby uniwersalna, a wybór zależy od wielu czynników. Serwis oparty o Wordpressa może być najlepszy dla jednej firmy, lecz przy zupełnie innych oczekiwaniach skorzystanie z dedykowanego CMS byłoby trafniejsze.

Wordpress czy dedykowany CMS - Co wybrać?

CMS (system zarządzania treścią) w serwisie internetowym, aplikacji webowej lub stronie korporacyjnej to zaplecze, z którego korzystamy projektując, programując, a następnie rozwijając daną witrynę. Nie ma jednak złotego środka i nie można stwierdzić, który system będzie obiektywnie lepszy. Możemy jednak przyjrzeć się wadom i zaletom obu rozwiązań, aby wybrać to, które lepiej pasuje do naszych oczekiwań i możliwości. Proponowanie jednego rozwiązania w każdej sytuacji natomiast można odczuć jako pewnego rodzaju działanie na szkodę. Przykładowo niewątpliwie zaletą Wordpressa jest niski koszt utrzymania aplikacji webowej wykonanej za jego pośrednictwem, jednak może on jednocześnie nie sprostać przy obsłudze dużych serwisów.

 

Tworzenie stron www

 

Tworzenie stron www - Wady i zalety Wordpressa

Tworzenie stron internetowych na Wordpressie niewątpliwie przychodzi na myśl częściej niż autorski CMS. Warto jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji sprawdzić, czy to z pewnością rozwiązanie, które nas interesuje. Weźmy pod uwagę także przyszły rozwój naszego serwisu i zapotrzebowanie, jakie się może pojawić. Dopiero wtedy będziemy w stanie zmniejszyć prawdopodobieństwo popełnienia błędu.

Dlaczego warto skorzystać z możliwości Wordpressa?  

Nieco niższy koszt utrzymania i tworzenia - Zazwyczaj serwisy, strony i aplikacje webowe na Wordpressie cechują się mniejszymi kosztami wykonania, a następnie utrzymania projektu. Powszechna znajomość systemu przyczynia się niekiedy do różnicy cenowej pomiędzy ofertą uwzględniającą dedykowany CMS, a usługę strony internetowej z użyciem Wordpressa. Pamiętajmy jednak, że w przypadku dalszego rozwoju powinniśmy zweryfikować, czy system nam na to pozwoli. Jeżeli bowiem na dalszym etapie okaże się, że nie, przeorganizowanie wszystkich danych będzie znacznie droższe niż zaprogramowanie strony przy autorskim systemie CMS od początku.

Baza wtyczek - Jeżeli klient zastanawia się nad serwisem lub aplikacją internetową, która w założeniu powinna spełniać standardowe funkcje, można wykorzystać w tym celu dostosowane do Wordpressa, gotowe wtyczki. To nie lada oszczędność, gdy firma planuje zaprojektować dla swoich klientów możliwość wykonywania prostych akcji i standardowych działań. Niestety, gdy wymagamy od systemu nieco więcej, nawet gotowe wtyczki powinny być dostosowane do konkretnego projektu przez programistów.

Intuicyjna obsługa panelu - Projektując stronę internetową, a następnie kodując ją wedle dokładnych ustaleń i wytycznych panel, który następnie będzie służył do zarządzania treścią wymaga dokładnego przeszkolenia klienta. Przy autorskim CMS często po zakończeniu projektu zespół agencji interaktywnej lub jeden z jego członków przeprowadza szkolenie z użytkowania samego panelu. Na szczęście już po kilku godzinach wszystko staje się prostsze, a przeszkolona osoba jest w stanie wykonać podstawowe akcje. Przy stronach na Wordpressie często nawet szkolenie okazuje się zbędne, gdyż klient intuicyjnie dodaje i usuwa treści, gdy miał wcześniej styczność z systemem.

Wady Wordpressa - Na co zwrócić uwagę?

Mniejsze bezpieczeństwo - Popularność Wordpressa może na pierwszy rzut oka być postrzegana jako niewątpliwa zaleta, jednak istnieją również wiążące się z nią niebezpieczeństwa. Znajomość Wordpressa przez dużą liczbę specjalistów wiąże się z jednej strony z mniejszymi kosztami modyfikacji, wdrażania zmian i kodowania zaprojektowanej strony, lecz z drugiej zwiększa szanse na atak hakerski. Przez popularność systemu znacznie większa liczba osób zajmujących się łamaniem zabezpieczeń może być w stanie włamać się i dostać się do danych. Decydując się więc na Wordpressa upewnijmy się, że rozwiązania wybranej agencji interaktywnej są bezpieczne dla działalności organizacji.

Możliwe komplikacje przy aktualizacji - Jeżeli postawimy na automatyczną aktualizację, scenariusz, w którym występują poważne błędy systemu staje się bardziej realny. Dzieje się tak czasem z powodu braku zgodności najnowszej wersji silnika z konkretną wtyczką. Warto więc uwzględnić koszty utrzymania witryny internetowej i aktualizacji przy rozmowach z agencją interaktywną i zapytać o wsparcie w tym zakresie.

Ograniczony rozwój funkcjonalności - Wordpress, jak pewnie wielu z użytkowników wie, został stworzony jako platforma przeznaczona do blogów. Jednocześnie z upływem czasu zwiększała ona swój zasięg umożliwiając coraz więcej modyfikacji. Profesjonalni programiści mogą w ten sposób kodować na Wordpressie nawet duże serwisy nie martwiąc się o jego wytrzymałość. Istnieje jednak granica, której niestety nie będzie można przekroczyć. Tworzenie stron na Wordpressie mimo wielu zalet nie sprawdza się często w przypadku zbyt dużych serwisów i zaawansowanych funkcjonalności, które znacznie wykraczają poza działalność blogową lub niewielki sklep internetowy.

 

Strona internetowa na Wordpressie

 

Strona internetowa na Wordpressie - Dla kogo?

Nie bez powodu Wordpress jest według powszechnie znanych danych i Wikipedii najpopularniejszym obecnie systemem zarządzania treścią (CMS) na świecie. Mówi się, że ponad 30% wszystkich stron zostało zakodowanych w oparciu o ten system. Sprawdza się w przypadku stron internetowych, średnio-zaawansowanych aplikacji webowych i niektórych serwisów o zaawansowanej strukturze. Najczęściej to, czy jego wybór będzie wiązał się z ograniczeniami dowiemy się podczas rozmowy z agencją po określeniu swoich oczekiwań odnośnie szczegółowych funkcjonalności.

Dedykowany system CMS - Wady i zalety rozwiązania

Słusznie mówi się, że przy wyborze dedykowanego rozwiązania CMS ograniczenia praktycznie nie istnieją. Zarówno przy projektowaniu strony internetowej, jak jej późniejszym kodowaniu można zrealizować każde życzenie klienta i sprostać oczekiwaniom. Jedyne zmienne to czas wykonania zaawansowanych funkcjonalności i ich koszt. Słusznie jednak mówi się, że uzasadnione wykorzystanie Wordpressa jest znacznie tańsze niż nieuzasadnione wykorzystanie autorskiego CMS. To sprawia, że przed podjęciem decyzji powinniśmy dokładnie przemyśleć, czy to opcja dla nas.

Zalety:

Całkowita dowolność, brak ograniczeń i elastyczność - Porównując autorski CMS do tworzenia aplikacji webowej na Wordpressie tutaj mamy znacznie większe pole manewru odnośnie formułowania swoich oczekiwań. To szczególnie ważne przy zaawansowanych projektach lub takich, przy których klient spodziewa się dużego wzrostu i konieczności dodawania na przestrzeni czasu nowych funkcjonalności. Elastyczność i brak ograniczeń sprawia, że przy posiadaniu profesjonalnego zespołu każda funkcja może zostać wdrożona w określonym czasie.

Dokumentacja i wsparcie po projekcie - Przy korzystaniu z autorskiego rozwiązania mamy okazję sprawdzić dokumentację aplikacji webowej, strony lub serwisu internetowego, która sporządzona dokładnie ułatwi całkowite wykorzystywanie potencjału w razie potrzeby. Dodatkowo agencja interaktywna bardzo często przeprowadza szkolenia, które mają na celu zaznajomić klienta z otrzymanym systemem i nauczyć go zarządzać treścią.

Bezpieczeństwo - Odporność na różnego rodzaju ataki to kolejna z mocnych stron, która stoi za autorskim CMS. Jeżeli bierzemy pod uwagę intensywny rozwój z biegiem czasu, indywidualne funkcjonalności dopasowane do specyfiki działalności, a także cenimy elastyczność, wspomniana opcja może okazać się dokładnie dopasowana do nas.

 

Wady:

Zazwyczaj dłuższy czas wykonania / wdrożenia - Zaprojektowanie i zakodowanie autorskiego CMS może potrwać znacznie dłużej niż wykorzystanie Wordpressa. Jeżeli chcielibyśmy znać szczegóły lub dowiedzieć się o doświadczeniu konkretnej agencji w zakresie systemów, które nas interesują, zapytajmy o nie. Może zdarzyć się tak, że tworzenie rozwiązania nie będzie konieczne od zera, gdyż agencja posiada zaprogramowane podstawy takiego systemu.

Większe koszty - Niestety razem z dłuższym okresem oczekiwania zwiększają się także koszty. Elastyczność systemu ma swoją cenę, a to jeden z najważniejszych powodów, ze względu na który powinniśmy dokładnie przemyśleć decyzję odnośnie tworzenia strony www w ten sposób. Jeżeli natomiast jesteśmy pewni wartości biznesowej, która kryje się za zastosowanymi, indywidualnymi funkcjonalnościami, inwestycja z pewnością się zwróci na przestrzeni czasu.

Ryzyko niespodziewanych błędów - Ryzyko wiąże się z możliwością doboru niedoświadczonej agencji do swojego projektu. W tak kluczowej dla biznesu sprawie, jak serwis internetowy nie warto kierować się głównie ceną. Udowodniliśmy to w artykule, który pokazał, jak wybrać najlepszy software house. Bądźmy ostrożni, gdyż tylko wybór, który ma silne fundamenty merytoryczne da nam pewność oczekiwanego rezultatu.

Wordpress, czy autorski CMS - Co lepsze do czego?

Gdyby oszacować, gdzie najczęściej sprawdzają się poszczególne systemy, podział wyglądałby w większości przypadków tak, jak poniżej.

Wordpress z pewnością sprawdzi się do:

  • Blogów
  • Serwisów newsowych
  • Stron wizerunkowych
  • Małych sklepów internetowych
  • Landing page’y

 

Autorski system CMS spełni swoją funkcję z pewnością przy:

  • Sklepach z dużym ruchem i ilością użytkowników
  • Platformach społecznościowych
  • Startupach, które ze względu na elastyczność i niepewność muszą mieć większą swobodę w późniejszym rozwijaniu witryny

 

Podsumowując można stwierdzić, że autorski system zarządzania treścią CMS przeznaczony jest dla większych projektów podczas, gdy strony na Wordpressie posiadają podstawowe lub średnio-zaawansowane funkcjonalności. Warto jednak przed podjęciem decyzji o dobraniu systemu odbyć konsultacje z agencją, z którą chcielibyśmy podjąć w przyszłości współpracę i zweryfikować naszą wiedzę. Jesteśmy gotowi, aby doradzić najlepsze możliwe rozwiązanie i wysłać ofertę, która dopasowana zostanie do możliwości i oczekiwań firmy.

Dedykowany system CMS

 

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.