Audyt UX

Często nawet idealne optymalizacja strony pod kątem SEO, a także intensywna promocja w mediach społecznościowych i Google Ads nie wystarczą, aby firma osiągnęła swoje cele. Powyższe działania mogą pójść na marne, jeżeli serwis nie jest intuicyjny i użyteczny dla użytkowników. Jeżeli zaniedbamy ten aspekt, osiągnięcie celu może być tak trudne, że konsument szybko skorzysta z oferty konkurencji. Audyt UX i analizę UX przeprowadza się, aby poprawić użyteczność witryny, co w największej ilości przypadków ma prowadzić finalnie do zwiększenia określonej konwersji.

Audyt UX - Kiedy przeprowadzić audyt użyteczności strony internetowej?

Czasami użyteczność strony nie jest zadowalająca, co można zobaczyć słuchając użytkowników i spoglądając na statystyki witryny. Jeżeli konwersja jest ledwie widoczna, a złożeniem zamówienia kończy się zbyt mała ilość wizyt, klientowi słusznie zapala się czerwona lampka. W takiej sytuacji bardzo możliwe, że podczas analizy user experience będzie można wykryć zbyt małą troskę o web usability przy planowaniu serwisu. To częsty błąd szczególnie w sytuacjach, gdy nie docenia się wartości zaprojektowania drogi użytkownika w kontekście biznesowym. Wbrew pozorom to właśnie dokładny, głęboki audyt UX i dobór dopasowanych działań z jej pomocą często przyczynia się do największego zwrotu z inwestycji.

Na czym polega analiza użyteczności (UX) strony internetowej?

Audyt UX w głównej mierze opiera się na badaniach sprawdzających dostosowanie strony do oczekiwań i rzeczywistych czynności użytkowników z danej grupy docelowej. Całość składa się na obszerny zakres działań, jakie powinno się wykonać, aby dojść do wartościowych z punktu widzenia biznesu wniosków. Należą do nich analiza ekspercka (analiza heurystyczna i wędrówka poznawcza), analiza zachowania użytkowników na stronie, badanie użyteczności treści, przygotowanie makiet UX i przeprowadzenie testów A/B. Cały proces w zależności od projektu różni się. Jeżeli agencja UX wykona go profesjonalnie i z należytą precyzją, wdrożenie wniosków będzie przynosiło korzyści bardzo długo po zakończeniu potrzebnych modyfikacji w witrynie. Zdecydowanie większym kosztem długoterminowo jest zrezygnowanie z możliwości badań niż wykonanie ich.

Narzędzia do analizy użyteczności - Co sprawdza się w analizie web usability?

Wykonanie analizy użyteczności strony internetowej wymaga dostosowania narzędzi do konkretnego projektu i wykorzystanie dostępnych technik. Nic tak nie pomaga w całym procesie, jak know how budowane przez lata Wybierać można spośród moderowanych testów z użytkownikami, niemoderowanych testów z użytkownikami, analizy eye tracking, map ciepła, badań ankietowych, card sorting’u, paper prototyping’u i co najmniej kilku innych możliwości. Razem ze wzrostem badań i pracą nad coraz wyższym poziomem web usability na stronach internetowych pojawiają się nowe rodzaje badań, które nieustannie śledzimy.

Pracując nad stroną internetową warto zwrócić uwagę na prawidłową piramidę wartości. Nawet najbardziej kreatywna i kosztowna kampania marketingowa nie zastąpi łatwej w użytkowaniu strony. W przeciwnym razie tylko rozczarujemy naszych potencjalnych klientów, którzy możliwie szybko wyjdą ze strony zostawiając nas bez korzyści biznesowych i konwersji. Inwestując w analizę i audyt ux inwestujemy w przyszłość firmy.

Crafton CEO - poznajmy się Crafton CEO - poznajmy się
Aha, a tak przy okazji: korzystając z tej
strony akceptujesz
politykę cookies. OK
Piotr Kulczycki
managing director

Porozmawiaj z nami o swoim projekcie

Polityka prywatności

Niniejsza Polityka dotyczy plików cookies i odnosi się do stron internetowych ("Serwis"), których operatorem jest Crafton z siedzibą przy Ul. Woźnej 14/7, 61-777 Poznań.
Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

  • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie struktury i zawartości tych stron;
  • utrzymania sesji Użytkownika Serwisu
  • identyfikowania źródła, z jakiego Użytkownik trafił na stronę internetową

W ramach Serwisu stosowane są trzy zasadnicze rodzaje plików cookies:

  • sesyjne (session cookies) – są plikami tymczasowymi, przechowywanymi na urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej);
  • stałe (persistent cookies) – pliki cookies, które przechowywane są na urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika;
  • cookies podmiotów zewnętrznych (third parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów firm i dostawców usług współpracujących z właścicielem danej strony internetowej.

W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:

  • "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  • "wydajnościowe" pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  • "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  • W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika.
  • Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu.
  • Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
    Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  • Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  • Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji "Pomoc" w menu przeglądarki internetowej.