Projektowanie stron, a badania - O co trzeba zadbać?
15 września 2024
Projektowanie stron i innych produktów interaktywnych wymaga szeregu umiejętności i kompetencji, które dopiero wykorzystane razem dają korzyść biznesową w postaci lepszych wyników firmy. Użytkownicy wchodząc na dany serwis internetowy lub stronę już od początku zazwyczaj wiedzą o tym, jaką akcję chcą podjąć lub co uzyskać. Zadaniem projektantów jest takie zaplanowanie całej struktury, funkcjonalności i innych, nawet najmniejszych elementów, aby użytkownik z danej grupy docelowej sprawnie osiągnął swój cel.
Badania w projektowaniu stron internetowych - Jaką odgrywają rolę?
Bez względu na to, czy weźmiemy pod lupę projektowanie stron internetowych, czy projektowanie innych produktów interaktywnych, badania odgrywają w całym procesie znaczącą rolę. Dokładnie tak, jak wspomnieliśmy wcześniej, zadaniem projektantów UX jest między innymi tak zaplanować cały serwis i jego szczegóły, aby użytkownik z danej grupy łatwo osiągnął swój cel. Pamiętajmy jednak, że nie każdy konsument na rynku zachowuje się w taki sam sposób. Zależnie od grupy docelowej dana grupa użytkowników będzie miała inne preferencje i oczekiwania w stosunku do serwisów. Osoby nieświadome i mniej biegłe w działaniu w internecie potrzebują innych funkcjonalności i designu niż świadomi i biegli w wyszukiwaniu informacji Millenialsi. Inna szata graficzna może spodobać się nastolatkom, inna mężczyznom po czterdziestce, a jeszcze inna matkom. Wybory każdego z nas podyktowane są ogromną ilością doświadczeń, bodźców i emocji, które dobry badacz UX odczyta często jedynie za pomocą badań UX. Dzięki nim natomiast będzie w stanie wprowadzić takie zmiany w projekcie strony, aby uzyskać najbardziej zoptymalizowany i dopasowany do konkretnej grupy odbiorców efekt. Zdarza się także, że projektowanie stron pod względem User Experience w software house’ie polega w dużej mierze na edycji dotychczasowego projektu i skonstruowaniu zaleceń do wdrożenia przez klienta. Wtedy można posłużyć się dogłębną analizą danych zastanych o użytkownikach, jeżeli firma wcześniej dbała o ich odpowiednie zbieranie i przechowywanie. Zaproponowany końcowo design produktu powinien w następnym etapie znacząco wpłynąć na użyteczność strony lub aplikacji internetowej. Bez badań agencje interaktywne nie byłyby w stanie zaproponować i zaprojektować designu produktu interaktywnego, o którym mogłyby powiedzieć, że spełnia swoją rolę najlepiej, jak może. Trudno jest zaprojektować coś, z czego nie wiemy, jak chcą korzystać użytkownicy. Każdy projektowany przez nas serwis internetowy oparty jest o struktury i praktyki zdobywane podczas setek badań i wielu lat doświadczenia.
User Experience Design - Definicja
User Experience Design to dziedzina, która skupia się na projektowaniu produktów interaktywnych w taki sposób, aby już samo korzystanie z nich satysfakcjonowało użytkowników i dostarczało im dużej ilości pozytywnych doświadczeń. Interakcja z produktem skoncentrowanym na użyteczności daje przyjemność, a użytkownik wchodząc na taki serwis porusza się tak, jakby robił to wcześniej setki razy. Płynnie znajduje interesujące go informacje, kupuje upragnione produkty lub dokonuje innej akcji, jaką sobie zaplanował. Kilka najważniejszych elementów designu strony internetowej, na które warto zwrócić uwagę Istnieje co najmniej kilka elementów w designie strony, które należy wziąć pod uwagę projektując użyteczny serwis www. Zapominając o chociażby jednym z nich można znacznie zmniejszyć zainteresowanie użytkowników, utrudnić im drogę do dokonania konwersji lub zmniejszyć ich przyjemność z całej interakcji. Jakie to elementy?- Odpowiednio rozplanowana przestrzeń
- Wygodne i intuicyjne menu nawigacyjne
- Widoczne miejsce lub podstrona z informacjami o firmie
- Dane do kontaktu i jak najkrótsza droga do niego
- Różne i starannie rozmieszczone CTA (Call To Action)
- Uwzględnione narzędzie do poszukiwania konkretnych informacji w witrynie
- Dopracowana stopka produktu interaktywnego
Proces projektowania produktów interaktywnych - Design serwisów i stron internetowych
Projektowanie stron i innych produktów interaktywnych często wymaga usystematyzowanego procesu. Pozwoli to uporządkować wszystkie obowiązki, które się pojawiają.- Generowanie pomysłów na cały proces
- Analiza zebranych i wymyślonych pomysłów
- Opracowanie koncepcji, konsultacje i dobór odpowiednich metod badawczych UX
- Analiza biznesowa dotychczasowych materiałów i informacji
- Przeprowadzenie badań na rynku i testów, które pozwolą na zebranie wyczerpującej ilości danych
- Realizacja projektu na podstawie zebranych materiałów i danych
- Wdrożenie projektu serwisu, strony internetowej lub innego produktu interaktywnego
- Analiza wyników finansowych i marketingowych

Projektowanie w metodologiach Agile
Projektowanie serwisów, stron i aplikacji wbrew pozorom może odbywać się, gdy w danej agencji interaktywnej ma miejsce praca zwinna. Należy jednak pamiętać, że szczególnie w SCRUM’ie (SCRUM - Iteracyjne i przyrostowe ramy postępowania ang. freamwork zgodne z SCRUM Guide) praca projektantów powinna być zaplanowana bardzo dokładnie, a jednocześnie warto dopasować ją do cyklu pracy programistów, aby cały projekt i jego wykonanie przebiegało bez większych zakłóceń. Kluczem do osiągnięcia wyników, jakich oczekujemy jest odpowiednia organizacja zadań, czasu i procesów, które pomogą zespołom wzajemnie ze sobą współpracować. Uporządkowanie procesów pomaga zadbać o odpowiednią kolejność. Przykładowo projektowanie interfejsów użytkownika w aplikacji www odbywa się w sprincie poprzedzającym implementację tego rozwiązania przez programistów w firmie.Najpopularniejsze metody badań - Projektowanie stron internetowych według najwyższych standardów
Badania fokusowe - Badania powszechnie zwane fokusami należą do jednych z najpowszechniej stosowanych. To właśnie one kojarzą się najczęściej z odpowiednim badaniem użyteczności stron internetowych i projektowaniem nowych rozwiązań. Zogniskowany wywiad grupowy to metoda jakościowa, która polega na rozmowie moderatora i kilku uczestników badania w specjalnie przeznaczonym w tym celu pomieszczeniu. Uczestnicy wyselekcjonowani są podczas rekrutacji w taki sposób, aby ich poglądy odzwierciedlały te, które mogliby mieć przyszli użytkownicy rozwiązania. Konieczna jest przy nich obecność moderatora, który przygotowuje przebieg i pytania, jakie będzie zadawał grupie. Badania kwestionariuszowe - Badania zwane inaczej ankietowymi stosowane są równie często, co powyższe fokusy. Polegają one na przedstawieniu wybranej grupie respondentów wystandaryzowanego kwestionariusza. W większości przypadków dokument skonstruowany jest w taki sam sposób dla każdego z uczestników, a wyniki przy zachowaniu odpowiednich warunków mogą pozwolić na wyciągnięcie wielu wniosków. Kolejny etap wtedy, jakim jest wyciągnięcie wniosków i projektowanie stron, serwisów lub innych produktów skutkuje lepszymi efektami. Istnieje wiele metod przeprowadzania wspomnianych badań, gdyż można robić to zarówno na miejscu, jak i zdalnie. Pogłębione wywiady indywidualne (IDI) - Metoda, jak wielu może się domyślać, polega na rozmowie w cztery oczy między badanym i badaczem UX. Podczas tego typu konwersacji respondent poddawany jest pytaniom, które badają jego potrzeby, przyzwyczajenia i preferencje. Wspomniana rozmowa może trwać kilka godzin, co skutkuje dokładną wiedzą, na którą kładziemy nacisk w badaniach jakościowych. Najczęściej sesja jest nagrywana i analizowana później w liczniejszym gronie badaczy, aby uzyskane dane były w większym stopniu obiektywne, a wnioski z możliwą jak najmniejszą skalą błędu. Analiza danych zastanych - Nasz software house w Poznaniu jest pełen specjalistów, którzy są gotowi w każdej chwili, aby przeprowadzić dogłębną analizę danych zastanych. Polega ona na wykorzystaniu zbieranych przez klienta wcześniej informacji o użytkownikach i potencjalnych klientach do wyciągnięcia wniosków i zarekomendowania konkretnych rozwiązań na stronie, serwisie lub aplikacji internetowej. Istnieje też dużo innych rodzajów badań użyteczności. Krótka konsultacja z jednym ze specjalistów z naszej agencji interaktywnej pozwoli znaleźć optymalne rozwiązanie i dopasować ofertę do możliwości, a także oczekiwań klienta. Nie można nie zauważyć, że badania User Experience mają ogromny wpływ na skuteczność przyszłej strony internetowej, a co za tym idzie, wyniki firmy w dłuższej perspektywie. Mając dane o grupach docelowych klientów, ich przyzwyczajeniach, nawykach i potrzebach jesteśmy w stanie uszyć produkt interaktywny na miarę.Badania i projektowanie stron internetowych - Kwestie do przemyślenia
Powiązanie badań UX i skuteczności przyszłego projektu strony internetowej wymaga chwili zastanowienia się nad poniższymi kwestiami. Warto zadbać, aby nie umknęły one niczyjej uwadze w firmie przed rozpoczęciem kolejnego projektu.- Cele, jakie osiągniemy przeprowadzając badania użyteczności
- Elementy, które muszą znaleźć się w produkcie końcowym
- Proces projektowania dopasowany do stosowanej metody zarządzania całym projektem
- Rodzaje badań i wyselekcjonowanie tego, który ma największe szanse na przedstawienie najbardziej opłacalnych z punktu widzenia danych