Blog

Web usability strony internetowej - Podstawy projektowania

4 listopada 2023

Żyjemy w świecie, w którym coraz trudniej jest utrzymać uwagę użytkownika na dłużej. Zmieniające się nawyki i przyzwyczajenia wymusiły na firmach wykorzystywanie web usability przy projektowaniu swoich stron internetowych. Jeżeli projekt, czy witryna nie jest zgodna z zasadami web usability, poszczególne elementy długo się ładują, a użytkownik musi poświęcić dużo czasu, aby dotrzeć do poszukiwanych informacji, konkurencja szybko może stać się lepsza w tym zakresie. Znajomość podstaw projektowania pod względem doświadczeń użytkownika pomoże stworzyć serwis, który będzie nie tylko uszczęśliwiał potencjalnych klientów, ale jednocześnie pozycjonował się dobrze w wyszukiwarce. 

Czym jest web usability strony internetowej - Definicja 


Web usability to inaczej użyteczność strony internetowej. Dokładniej jest to szereg cech, które odnoszą się do ergonomii i funkcjonalności witryn internetowych. Standardy, jakie kryją się pod tym pojęciem natomiast zmieniają się na przestrzeni czasu. Celem projektowania użytecznych stron jest skupienie się na użytkowniku, a w zależności od generacji, do której należy, zainteresowań, czy stopnia znajomości branży możemy spodziewać się innych oczekiwań wobec serwisów internetowych. 

Przyjaźnie zaprojektowana strona internetowa - W czym tkwi sekret 


Bez wahania można powiedzieć, że dobrze zaprojektowana strona internetowa zgodnie z zasadami web usability to skuteczne narzędzie marketingowe. Dlaczego zadbanie o jej wygląd i funkcjonalności jest tak ważne? Strona lub serwis internetowy to często główny kanał komunikacji firmy ze swoimi potencjalnymi odbiorcami i miejsce, do którego kierują klientów. To jedyne miejsce, które zapewnia widoczność firmy w internecie bez angażowania swoich środków w kampanie marketingowe, komunikację w mediach społecznościowych, czy innego rodzaju reklamy. Inaczej mówiąc jest to narzędzie inbound marketingu - marketingu opartego na biernych metodach przyciągania nowych klientów. 

 

Web usability strony internetowej - Podstawy projektowania

 

Jacob Nielsen, który uważany jest za autorytet w branży opisał najważniejsze czynniki, które wpływają na web usability. Możemy stworzyć listę między innymi z takich elementów jak: 

  • Stopień trudności wykonania podstawowych zadań

  • Czas, które go potrzebuje użytkownik do wykonania zadania przy znajomości witryny

  • Szybkość w dochodzeniu do wprawy przy swobodnym poruszaniu się po stronie internetowej po okresie nieobecności

  • Ilość popełnianych błędów 

  • Stopień satysfakcji odbiorcy w trakcie korzystania z serwisu 


Związek użyteczności stron internetowych i psychologii 


Zarówno teoretycy, jak praktycy web usability czerpią swoją wiedzę garściami z psychologii. Nic w tym dziwnego, gdyż to dziedzina skupiona ściśle na użytkowniku, a aby spełnić jego potrzeby musimy dokładnie poznać osobowość, motywacje i inne aspekty kierujące ludzkim zachowaniem. Jednym z najważniejszych zdarzeń, jakie doświadczyło projektantów ostatnimi laty jest zauważenie zjawiska przeciążenia informacyjnego. Ilość wytwarzanych przez ludzi codziennie informacji sprawia, że trudno jest być na bieżąco. Jednocześnie użytkownicy z potrzeby sprawdzenia najważniejszych dla nich newsów musieli wymyślić sposób, aby robić to jeszcze szybciej. To sprawiło, że zamiast dogłębnie czytać teksty, skanują je tylko wzrokiem próbując wychwycić ważne dla siebie informacje. Projektanci wzięli to pod uwagę możliwie minimalizując ilość treści w tworzonych przez siebie serwisach. 

Psychologia kognitywna zwróciła uwagę też na inny aspekt, który bezsprzecznie trzeba wziąć pod uwagę. Lubimy rzeczy, które już znamy i wcześniej widzieliśmy w codziennym życiu. Wniosek z tego twierdzenia jest dosyć jasny. Projektując użyteczny serwis internetowy z zasady nie powinniśmy wymyślać zupełnie odmiennych układów strony i nowego, niespotykanego nigdy wcześniej rozmieszczenia. Może to wywołać dezorientację z punktu widzenia konsumenta. Pojawią się też problemy z dotarciem do oczekiwanych informacji. Możliwe, że użytkownik będzie intuicyjnie kierował myszkę w miejsca, które zna ze znanej i stosowanej struktury na innych stronach internetowych, po czym nie zauważając danego elementu w naszym serwisie, pomyśli, że go nie mamy. Nawet, gdyby jednak szukał dalej, zajęłoby mu to prawdopodobnie dwa razy więcej czasu niż przy korzystaniu z innej strony i zniechęciło do zakupu produktów lub usług. 

Standardy i zasady web usability w branży 


 

  • Szybkość ładowania strony i poszczególnych elementów 

  • Sprawdzone i powszechnie znane praktyki 

  • Intuicyjna i możliwie prosta nawigacja w witrynie 

  • Dopasowana struktura tekstu 

  • Przemyślany i skoncentrowany na użytkowniku interfejs


Dopiero, gdy zadbamy o wszystkie powyższe elementy możemy liczyć na zadowalające efekty i systematycznie rosnącą pozycje strony w wyszukiwarce. Niektóre aspekty, jak połączenie szybkości ładowania się strony z wysokim poziomem estetyki i dopasowania do preferencji wzrokowych użytkownika może być dużym wyzwaniem. Odpowiednie zaangażowanie zwiększy jednak nasze szanse i pozwoli znaleźć złoty środek. Podobnie sytuacja wygląda ze strukturą i ilością tekstu. Powinniśmy zadbać, aby jego rozmieszczenie było dopasowane do sposobu skanowania stron przez ludzi (skanujemy przesuwając oczy w kierunkach, jak w literze F). Dodatkowo tekst powinien być na tyle obszerny, aby dobrze pozycjonować witrynę w wyszukiwarce i zwięzły, aby nie irytować użytkowników. Każdy specjalista przyzna, że połączenie wszystkich punktów wbrew pozorom nie jest takie łatwe i może to zrobić tylko wykwalifikowana agencja interaktywna.