Blog

Audyt User Experience sklepu internetowego

7 sierpnia 2020

Gdy klienci odwiedzają sklep, ale procent sfinalizowanych zakupów bądź ustawionej konwersji (np. zapis do Newslettera) jest niski, warto się zastanowić nad diagnozą czynnika mającego wpływ na taką sytuację. Audyt UX sklepu internetowego to często warunek konieczny, aby znaleźć problem oraz poprawić wyniki sprzedażowe. Weryfikacja sklepu powinna obejmować kilka głównych aspektów, mających wpływ na jakość i komfort korzystania z serwisu. Prostota oraz intuicyjność w procesie zakupowym może znacząco wpłynąć na doświadczenia i odczucia użytkowników podczas dokonywania zakupów. Zwiększają one tym samym ilość dokonanych transakcji, przychody oraz szanse na powrót użytkownika do sklepu. Dostosowany proces zakupowy do grupy użytkowników za pomocą dostępności wielu typów płatności może znacząco wpłynąć na zwiększenie szansy podjęcia pozytywnej decyzji zakupowej. Zoptymalizowana wyszukiwarka sklepu zapewnia efektywne odnajdywanie produktów, ale także skraca czas potrzebny użytkownikowi na skompletowanie koszyka. Ważnym elementem, który warto również wziąć pod uwagę, jest design mający wpływ na wizerunek marki. Odpowiednio zaprojektowane sekcje oraz prezentowane w spójny sposób komunikaty i produkty świadczą o profesjonalizmie i dbałości o szczegóły. Dopasowany projekt sklepu internetowego do grupy docelowej zwiększy zaufanie oraz pozytywnie wpłynie na utożsamianie się potencjalnych klientów z marką. Inną częścią audytu powinna być ewaluacja automatycznych wiadomości, które wysyła serwis, aby komunikować np. zmianę statusu zamówienia. Komunikaty te powinny być jasne i czytelne dla użytkownika, a czas ich dostarczenia nie powinien wpływać dezorientująco na użytkownika. Techniki wykorzystywane przy analizie e-sklepów to przede wszystkim metody bazujące na odczuciach i doświadczeniu użytkownika, a także audyt ekspercki. Szybką oraz popularną metodą są ankiety, które pozwalają na bezpośrednią ocenę elementów, które chcemy zbadać. Wywiady pogłębione oraz badania z wykorzystaniem narzędzi do nagrywania zachowań klientów są równie przydatne, gdyż dają możliwość zebrania dużej ilości informacji bezpośrednio u źródła. Z kolei, audyt ekspercki to analiza interfejsu pozwalająca na wykrycie błędów i przygotowanie rekomendacji na ich rozwiązanie. Oprócz samych badań warto zadbać o zintegrowanie takich narzędzi jak Google Analytics oraz Hotjar, które pomocne są nie tylko przy zbieraniu danych podczas audytu, ale również w badaniu efektywności wprowadzonych zmian. Dzięki temu rozwiązaniu będziemy mogli stale optymalizować doświadczenia i szybko reagować na zmiany zachowań użytkowników.